Repte d’Infermeria Transcultural Infanto-Juvenil en línia: una experiència de Collaborative Online International Learning (COIL) Espanya-Colòmbia
En l'actual era digital l'educació internacional ja no equival específicament a estudiar en l'estranger. Sota aquest paradigma la metodologia COIL (Collaborative Online International Learning) és una estratègia d'ensenyament-aprenentatge que promou l'aprenentatge intercultural a través de la col·laboració en línia entre professors i estudiants de diferents països en el context d'un curs acadèmic. Implica integrar treball col·laboratiu en grup internacional amb la utilització de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
Es tracta d'una metodologia especialment adient per a la formació dels futurs professionals de la infermeria en particular i ciències mèdiques i de la salut en general. Per un costat, facilita l'entrenament sota l'enfoc intercultural, tant necessari en un mon global, a través del treball d'aspectes de la cura que incorporen les diferents perspectives del grup internacional d'estudiants i professors. A més a més, constitueix una experiència única per que els futurs professionals visquin en primera persona la riquesa de treballar en grup internacional, ja sigui formant part d'un equip d'investigació o, simplement, d'un grup de treball que enfronta un problema de salut global: como podria ser la actual situació de Pandèmia de COVID-19.
Dins d'aquesta línia de treball l'Escola Superior d'Infermeria del Mar (Espanya) i la Fundació Universitària Juan N Corpas (Colombia) han implementat la metodologia COIL amb els estudiants de segon curs a través del projecte "Repte de Infermeria Transcultural d'Infermeria Infanto-Juvenil".
El Repte, estava integrat com a un treball més d'avaluació continua, dins de l'assignatura Cuidatges materno-infantils del Grau en Infermeria. Aquesta experiència ha estat possible gràcies que a que totes dues assignatures contemplaven continguts curriculars similars i coincidien temporalment dins del curs acadèmic en el segon semestre. L'objectiu del projecte era que els estudiants, a través de diferents reptes articulats en una WebQuest, integressin les particularitats epidemiològiques infanto-juvenils i dels sistema de salut de tots dos contexts. El treball culminava amb l'elaboració d'un pla de cures estandarditzat i un llibret de consells de salut transculturals dirigits a una família amb un infant amb Tetralogia de Fallot.
La metodologia COIL ha implicat un treball que s'ha desenvolupat en dos fases clarament diferenciades. En una primera fase de planificació les docents titulars de les assignatures en Espanya (Dra. Olga Rodrigo-Pedrosa) i Colòmbia (professora Angie Brinez) han treballat de forma col·laborativa per dissenyar un repte en línia amb les competències acadèmiques corresponents a l'assignatura on s'englobava el repte. En una segona fase d'execució, els estudiants matriculats en l'assignatura van resoldre el repte plantejat per les docents.
Els estudiants de totes dues universitats han treballat de forma col·laborativa, de forma sincrònica i asincrònica, durant quatre setmanes. Han estat capaces de resoldre el repte proposat, amb la dificultat afegia d'una diferència horària entre els dos països de sis hores, dissenyant diferents productes tecnològics que pretenen poder ser aplicats a la comunitat a la que van dirigits.
El projecte va culminar amb l'elecció del millor producte tecnològic, en forma de pàgina web, que es presentarà aquest mes de març al XXXIV Congrés Estatal d'Estudiants d'Infermeria que enguany versa sobre el Pacient Crític. El grup Gordon ha estat el guanyador i ha estat integrat pels estudiants Maria Jose Barragan (Colombia), Daniel Becerra (Colombia), Mar Mercé (Espanya), Cristina Mir (Espanya), Monterde Cortijos (Espanya), Laura Navarro (Espanya), Laura Pagà (Espanya), Anna Ruiz (Espanya), Lissette Salazar (Espanya), Anna Rosa Salud (Espanya), Judit Salvador (Espanya) i Mario Robles (Espanya).
Donat l'èxit de l'experiència totes dues universitats no nomes tenen previst continuar implementant juntes projectes COIL si no que, a més a més, en breu iniciaran una Investigació Acció Participativa orientada a avaluar la metodologia per tal de poder optimitzar-la a les particularitats dels estudis del Grau en Infermeria.