Notícies Altres entrades

Els estudiants de primer del Grau en Infermeria de l’ESIHMar visiten el Recinte Modernista de Sant Pau

El passat 31 d'octubre, els estudiants de primer curs del Grau d'Infermeria de l'Escola Superior d'Infermeria del Mar van participar en una sortida formativa al Recinte Modernista de Sant Pau, en el marc de l'assignatura Evolució Històrica i Filosòfica del Cuidatge, de la qual Roser Carme Palau n'és la professora titular. Aquesta visita va oferir als estudiants una oportunitat única per conèixer de prop un espai patrimonial i explorar l'evolució de les pràctiques assistencials i els espais sanitaris.

Durant la visita, l'alumnat va dur a terme diverses activitats enfocades a connectar la teoria de l'assignatura amb l'impacte pràctic de la infermeria i l'assistència en espais emblemàtics com el Recinte Modernista de Sant Pau. Els estudiants van explorar els pavellons històrics i van conèixer de primera mà com es va concebre aquest espai únic com un hospital d'avantguarda a principis del segle XX, amb una arquitectura dissenyada per afavorir el benestar dels pacients. Una de les anècdotes més colpidores compartides per un dels guies va ser el descobriment, durant les recents rehabilitacions del recinte, d'una documentació amagada en una façana. Durant la Guerra Civil Espanyola, el personal sanitari de Sant Pau va portar un registre dels noms, cognoms i procedències de les persones ateses o que treballaven a l'hospital, incloent-hi soldats de tots dos bàndols, i fins i tot escriptors com George Orwell, que va ser atès aquí per una ferida de bala. Per evitar represàlies després del conflicte, el personal de l'hospital va decidir amagar aquesta documentació dins una façana, que no va sortir a la llum fins molts anys després.

Aquesta experiència ha permès als alumnes reflexionar sobre l'evolució de la infermeria i els valors de la professió, així com comprendre millor la relació entre espai i cuidatge. "Veure com es cuidava la gent en el passat ens fa valorar encara més les innovacions actuals i la importància de l'entorn i l'arquitectura en el benestar dels pacients", comentava una estudiant. Aquesta activitat forma part de la nostra metodologia d'aprenentatge vivencial, que té com a objectiu fomentar la comprensió de la història de la infermeria i inspirar futurs professionals amb una visió crítica i conscient sobre els orígens i l'evolució del cuidatge.