Grau en Infemeria
Estructura i funció del cos humà II
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 6 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 1r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 2n |
Professorat
-
Titular:
-
Col·laboradors:
-
Sr. Roberto Chalela Rengifo
-
Sr. Lluís Gallart Gallego
-
Sra. Roser Palau Costafreda
-
Sr. Daniel Martínez Millán
-
Sr. Guille Pedreira Robles
-
Sra. Dúnia Santos Sanclemente
-
Competències
Bàsiques i Generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1. Identificar i diferenciar les diferents estructures cel·lulars.
- RA2. Ubicar les estructures cel·lulars segons les seves unitats funcionals.
- RA3. Identificar l'estructura macroscòpica del cos humà.
- RA6. Relacionar i diferenciar les estructures i funcionament dels diferents sistemes del cos humà.
- RA7. Interrelacionar els mecanismes fisiològics compensatoris i de feedback a partir de la fisiologia.
- RA8. Aprofundir els temes anatomo-fisiològics bàsics que permeten la comprensió de la disfunció orgànica.
Continguts
- Tema 1. Sistema circulatori
- Anatomia de l'aparell cardiovascular
- Cor.
- Vasos sanguinis.
- Fisiologia de l'aparell cardiovascular
- Hemodinàmia
- El sistema de bombeig.
- La conducció.
- ECG.
- El cicle cardíac.
- La pressió arterial.
- El pols.
- Anatomia de l'aparell cardiovascular
- Tema 2. Sistema respiratori
- Anatomia de l'aparell respiratori.
- Vies respiratòries superiors.
- Vies respiratòries inferiors.
- Fisiologia de la respiració:
- Introducció al comportament físic dels gasos.
- Ventilació, perfusió i difusió pulmonar. Mecànica respiratòria. Regulació de la ventilació
- Intercanvi pulmonar de gasos.
- El transport de gasos en sang.
- Dispositius per mesurament dels gasos en sang i aire espirat.
- Introducció a l'oxigenoteràpia.
- Anatomia de l'aparell respiratori.
- Tema 3. Aparell urinari i renal
- ● Anatomia de l'aparell urinari.
- Estructures macroscòpiques.
- Estructures microscòpiques.
- ● Fisiologia de l'aparell urinari.
- Funció renal.
- Filtració, reabsorció, secreció.
- Regulació del volum urinari.
- L'orina.
- ● Anatomia de l'aparell urinari.
- Tema 4. Sistema digestiu
- Anatomia de l'aparell digestiu.
- Òrgans de la digestió.
- Fisiologia de l'aparell digestiu
- Digestió.
- Secreció.
- Absorció.
- Eliminació.
- Anatomia de l'aparell digestiu.
- Tema 5. Sistema endocrí
- Anatomia del sistema endocrí
- Fisiologia endocrina
- Hormones.
- Regulació endocrina.
- Glàndules endocrines
- Tema 6. Sistema nerviós
- Cèl·lules del SNC i SNP.
- Cèl·lules.
- Fibres.
- Impulsos nerviosos.
- Potencials de membrana i potencials d'acció. Conducció.
- Transmissió sinàptica.
- Neurotransmissors.
- SN central:
- Encèfal.
- Medul·la espinal.
- LCR.
- Vies sensitives i motores.
- SN Perifèric.
- Nervis espinals.
- Parells cranials.
- SN Autònom:
- Òrgans dels sentits
- Cèl·lules del SNC i SNP.
- Tema 7. Aparell reproductor
- Reproducció sexual
- Òrgans reproductors masculins
- Òrgans reproductors femenins
Metodologies docents
- Exposicions contextualitzades amb discussió lliure o estructurada
- Estudi i anàlisi de casos
- Exercicis pràctics
- Estudi a través de la gamificació
Sistema d'avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
30% |
Bloc 1 |
Activitats individuals |
30% |
Bloc 2 |
Desenvolupament i presentació d'un treball grupal |
40% |
Bloc 3 |
Prova individual de coneixements |