Grau en Infemeria
Fisiopatologia I
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 6 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 1r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 3r |
Professorat
-
Titular:
-
Col·laboradors:
-
Dr. José Felipe Solsona Durán
-
Sr. Juan Martín Guzmán Ahumada
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA11. Utilitzar el lèxic cientificotècnic relacionat amb els processos patològics.
- RA12. Descriure i integrar el procés fisiopatològic de les malalties més prevalents incloent els processos crítics, avançats i terminals.
- RA13. Desenvolupar una visió global i integradora dels principals processos fisiopatològics, incloent els processos crítics, avançats i terminals.
- RA14. Conèixer les indicacions i les maniobres de suport vital bàsic.
- RA15. Descriure i identificar les manifestacions dels principals trastorns mentals.
- RA16. Descriure i identificar les manifestacions clíniques de situacions derivades de violència de gènere.
- Altres RA
- Saber interpretar i valorar les dades clíniques bàsiques (signes, símptomes, exploracions complementàries) per orientar els possibles diagnòstics i maneig de les malalties més prevalents.
- Conèixer i entendre les indicacions de les tècniques diagnòstiques i terapèutiques utilitzades en les malalties més prevalents (incloent els processos crítics, avançats i terminals).
- Saber buscar i sintetitzar la informació necessària per fer una exposició científica en públic utilitzant les eines de presentacions audiovisuals habituals.
- Saber treballar en equip.
Continguts
- A- FISIOPATOLOGIA GENERAL - 4.5 hores (professor: Dr. R. Chalela).
- Introducció a la fisiopatologia: fisiopatologia cel·lular i tissular - Inflamació i reparació (1 hora).
- Trastorns genètics i congènits (1 hora).
- Fisiopatologia del sistema immune (1.5 hores).
- Fisiopatologia del càncer i trastorns produïts per agents físics/químics. (1 hora).
- B- FISIOPATOLOGIA DELS APARELLS I SISTEMES - 22.5 hores
- Fisiopatologia de l'aparell digestiu (6 hores; professor: Dr. J. Guzmán).
- Fisiopatologia de l'aparell locomotor (4.5 hores; professor: Dr. R. Chalela).
- Fisiopatologia de l'aparell circulatori (6 hores; professor: Dr. F. Solsona).
- Fisiopatologia de l'aparell respiratori (6 hores; professor: Dr. F. Solsona).
Metodologies docents
- La docència es durà a terme en format mixt tenint en compte les recomanacions del model d'aula inversa. Les classes plenàries, seminaris o altres activitats en petit grup seran presencials. Abans de les plenàries s'haurà de revisar i estudiar obligatòriament el contingut compartit al Moodle. Per als seminaris s'haurà de tenir preparat el contingut compartit i de les plenàries per a un funcionament correcte. Aquestes previsions poden veure's modificades en qualsevol moment en funció de l'evolució dels indicadors sanitaris i les recomanacions de les autoritats competents amb relació a la COVID-19.
- Per aconseguir les competències i resultats de l'aprenentatge es faran:
- A/- Sessions plenàries (classes teòriques presencials): Consistiran en classes magistrals en les quals s'explicaran i desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura. Al campus virtual estarà el contingut complementari que haurà de revisar-se i estudiar-se previ a la plenària. Cada professor obrirà un fòrum on es podran fer les consultes o aclariments que necessitin els alumnes.
- B/- Seminaris: Es realitzaran obligatòriament de manera presencial a la Universitat i tindran una dinàmica més interactiva i participativa d'aprenentatge basat en problemes (ABP), que permetrà aprofundir i aplicar a la pràctica els coneixements adquirits a les sessions plenàries. El total d'alumnes del curs serà distribuït en 3 grups diferents per permetre una major participació. Es faran 3 seminaris d'1.5 hores de duració per cada un dels grups. Cada un d'aquests 3 seminaris seran dirigits per cada un dels tres professors de l'assignatura.
- C/- Preparació de presentacions orals (conferències): Cadascun dels 3 grups d'alumnes dels seminaris es distribuiran en 3 subgrups (total 9 subgrups) que hauran de preparar una conferència sobre temes relacionats amb els continguts de l'assignatura i que presentaran davant dels altres alumnes del seu subgrup. Cada un dels temes seran tutoritzats pels diferents professors de l'assignatura. Els temes s'assignaran per sorteig i la conferència la presentaran al final del curs (l'anomenat seminari 4 al programa del curs).
Sistema d’avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
40% |
Bloc 1 |
Prova individual de coneixements |
30% |
Bloc 2 |
Activitats derivades dels seminaris |
30% |
Bloc 3 |
Preparació de conferències |