Grau en Infemeria
Evolució Històrica i Filosòfica del Cuidatge
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 5 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 1r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Col·laboradores
-
Sra. Alba Masramon Cruzate
-
Sra. Amaranta Eles Velasco
-
Sra. María Llavoré Fábregas
-
Competències
Generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA8. Conèixer les bases filosòfiques i epistemològiques de la metodologia del procés de cures.
- RA12. Conèixer els fonaments històrics de la infermeria
- RA13. Reconèixer les característiques epistemològiques i històriques que han contribuït al desenvolupament de la infermeria com a ciència
- RA14. Conèixer els principis filosòfics de la infermeria
- RA15. Analitzar i comparar els diferents enfocaments teòrics
- RA16. Transferir les aportacions teòriques a realitats de la infermeria en situacions simulades.
- RA17. Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria
Continguts
- Bloc 1. Bases històriques dels cuidatges
- 1.1. Cures en l'etapa primitiva.
- 1.2. Cures en les antigues civilitzacions (Egipte, Grècia, Roma).
- 1.3. Cures en l'etapa medieval: influència del cristianisme i els ordes religiosos.
- 1.4. Cures durant els períodes de canvi social i industrialització (segle XIX-XX)
- 1.4.1 Industrialització
- 1.4.2 Transformació de les ciutats
- 1.4.3 Capitalisme industrial
- 1.4.4 Malalties, higienisme i avenços mèdics
- 1.4.5 Personatges rellevants per a la infermeria: Dorotea L. Dix, Elizabeth Fry, Florence Nightingale, Henry Dunant
- 1.4.6 La «qüestió social»: cures, benestar i treball femení
- 1.4.7 La Primera Guerra Mundial i la infermeria
- 1.5 Professionalització de la infermeria en el segle XX.
- 1.5.1 Context històric 1.5.2 RO 1915, el canvi legislatiu
- 1.5.3 Escoles d'infermeria professional
- 1.5.4 Origen social de les primeres infermeres
- 1.5.5 Treball infermeria 1.5.7 Discurs de gènere entorn de la infermeria
- 1.6 Segona República i Guerra Civil Espanyola.
- 1.6.1 Context històric: 1931-1939
- 1.6.2 Legislació en matèria d'infermeria als anys 30
- 1.6.3 Avenços per a les dones durant la II República
- 1.6.4 La Guerra Civil Espanyola
- 1.6.5 La infermeria a la Guerra Civil Espanyola: conflictes i emergències sanitàries
- Bloc 2. Bases filosòfiques i antropològiques del cuidatge
- 2.1 Components i característiques del cuidatge.
- 2.2 Concepte filosòfic de "tenir cura".
- 2.3 El cuidar en els diferents moments vitals: naixement, salut, malaltia i mort.
- 2.4 Reptes actuals i futurs del cuidatge en un món globalitzat i tecnificat.
- Bloc 3. Evolució ontològica i epistemològica de la disciplina infermera
- 3.1 La revolució sanitària i la infermeria moderna (Florence Nightingale).
- 3.2 Paradigmes en infermeria i la seva evolució.
- 3.3 De les ATS a la diplomatura i als graus universitaris
- 3.4 Desenvolupament de teories i models de cures infermeres.
- 3.5 Principals teories de la cura (Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Jean Watson...).
- 3.6 Relació persona-centre de la cura i evolució dels models de cuidatge
Metodologies docents
Seguint les orientacions de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), els estudis universitaris han d'estar centrats en l'estudiant i en l'aprenentatge de competències. Això implica que l'alumnat assumeixi un rol actiu en la construcció del seu coneixement, mitjançant una actitud crítica, reflexiva i autònoma, així com un treball continuat al llarg del curs.
Amb aquest objectiu, i atenent també a la diversitat d'estils i intel·ligències múltiples que conflueixen dins d'una mateixa aula, tant presencial com virtual, a l'assignatura es proposa una varietat de metodologies que combinen el treball autònom i el col·laboratiu:
- Treball autònom: lectura i anàlisi d'articles i llibres, cerca bibliogràfica, visualització de documentals i materials multimèdia, elaboració d'assajos i reflexions personals.
- Treball col·laboratiu: discussions guiades, debats, aprenentatge recíproc entre iguals, activitats de creació conjunta i presentació de projectes.
A través de la plataforma Moodle es facilitarà a l'estudiantat tota la informació necessària per al seguiment de l'assignatura, així com les lectures prèvies, les activitats i els recursos audiovisuals.
D'acord amb les directrius generals de la facultat, es treballarà sota la premissa de l'aula inversa (flipped classroom) com a metodologia base. Això implica que l'estudiantat disposarà de lectures i activitats abans de la sessió presencial, de manera que el temps de classe es pugui dedicar a aprofundir en els conceptes, resoldre dubtes i aplicar coneixements mitjançant seminaris, debats i activitats pràctiques.
Sistema d’avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIHMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al Moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
35% |
Bloc 1 |
- 15% 1.1 Cronologia de la Història de la Infermeria |
35% |
Bloc 2 |
- 25% 2.1 Anàlisi dels models infermers |
30% |
Bloc 3 |
3.1 Prova individual de coneixement |