Servei de convivència i resolució de conflictes

|Alt Imatge|

Servei de convivència i resolució de conflictes

L'ESIHMar posa a disposició de totes les persones estudiants del centre un servei gratuït de convivència i resolució de conflictes, el qual és gestionat des de la Comissió de Resolució Alternativa de Conflictes (CRAC) de l'ESIHMar. Aquest servei es planteja com un espai de treball en el qual emprar la comunicació entre persones per a prevenir i resoldre els conflictes propis de la convivència en els espais d'aprenentatge.

Els principis en els quals es basa el servei són:

  • Confidencialitat
  • Voluntarietat
  • Privacitat
  • Neutralitat
  • Imparcialitat

Objectiu i àmbit d'aplicació del servei de convivència i resolució de conflictes

L'objectiu és facilitar vies de diàleg entre dues o més persones en conflicte per tal de disminuir el malestar, el desgast i/o l'escalabilitat del conflicte i trobar punts d'acord. 

El servei de convivència i resolució de conflictes  de l'ESIHMar posa a disposició de les persones estudiants l'assistència de persones facilitadores que actuaran sota els principis de neutralitat i imparcialitat o, en els casos on  la facilitació no sigui oportuna atesa la complexitat, naturalesa o altres característiques del conflicte, l'assistència de persones mediadores, que actuaran regides pels mateixos principis. 

Tota persona que transmeti l'existència d'un conflicte tindrà accés a un espai d'acolliment i escolta. L'activació del procés de facilitació o mediació, segons el cas, es donarà després que tingui lloc:

  • Una trobada individual amb la persona que transmet el conflicte.
  • La valoració del cas per part de la CRAC i que aquest hagi estat considerat de naturalesa relacional.
  • La comunicació i acceptació del procés de facilitació / mediació de forma voluntària per part de totes les persones implicades.

El servei de facilitació i mediació no s'aplicarà en situacions de conflicte per raó de violència masclista, assetjament sexual o discriminació per raó d'orientació sexual, identitat o expressió de gènere o per qualsevol altra causa relacionada amb la diversitat (en aquests casos se seguirà el protocol d'igualtat i diversitats de l'ESIHMar). 

Característiques i composició de la Comissió de Resolució Alternativa de Conflictes (CRAC)

La CRAC està constituïda per un mínim de 5 membres de l'ESIHMar entre els que consta una professional de l'àmbit de la psicologia. Totes elles han rebut formació específica en resolució de conflictes i mediació, es mouen regides pels principis de la mediació i, davant una petició de servei, ocupen un posicionament imparcial i neutral, garantint la confidencialitat al llarg de tot el procés.

Procés d'activació del servei de convivència i resolució de conflictes

El servei s'iniciarà un cop realitzada la petició voluntària de l’estudiant o d'un membre de la comunitat ESIHMar a través dels canals establerts i dirigida a la CRAC. Un cop rebuda una petició de servei, la CRAC és l'encarregada de valorar la situació presentada així com d’explorar  la  naturalesa de la situació en una trobada d'escolta i comprensió, tot derivant en l'elecció del recurs d'actuació (intern o extern) més idoni per a dur a terme l'actuació. 

Un cop activat el procés  de facilitació o mediació, segons criteri de la CRAC, en ambdós casos es demanarà el consentiment de totes les parts implicades. La voluntarietat de totes les parts és un requisit indispensable per a dur a terme el procés. En el cas que una de les parts vulgui deixar de formar part del procés, aquest es donarà per finalitzat.

La reunió inicial sempre serà de caràcter individual, amb cada una de les parts implicades per separat. En aquesta reunió es detallaran els passos del procés i els principis i l'abast de la facilitació / mediació. S'informarà del dret a finalitzar el procés i s'acordarà el desenvolupament de les sessions i les qüestions a examinar. D'altra banda, la persona podrà expressar el conflicte des del seu punt de vista i exposar els seus interessos particulars.

Les reunions de seguiment, de conformitat amb les parts implicades, inclouran entre una i dues sessions conjuntes on es definirà el conflicte i es generaran propostes per a arribar a un acord que satisfaci a totes les parts. En el cas que el recurs utilitzat per a fer front al conflicte sigui intern (facilitació), les reunions es faran de forma presencial a les instal·lacions del Campus Universitari Mar. En el cas que el recurs utilitzat per a la resolució del conflicte sigui extern (mediació), les reunions es podran fer a les instal·lacions del Campus Universitari Mar o a les del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, entitat amb qui l'ESIHMar ha establert conveni. 

Sol·licitud del  servei de convivència i resolució de conflictes
 

L'estudiant pot fer arribar la seva petició a través d'aquest formulari.

Les peticions de servei s'adreçaran a la CRAC, on els seus membres valoraran quin és el millor recurs d'actuació segons la situació. 

En el cas de valorar que el millor recurs és la mediació, un cop li sigui notificat a la persona sol·licitant, aquesta haurà de dirigir-se a  l'entitat gestora del servei, el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya.