Grau en Infemeria
Evolució Històrica i Filosòfica del Cuidatge
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 5 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 1r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Dra. Olga Rodrigo-Pedrosa
-
-
Col·laboradores:
-
Dra. Maria Gil Poisa
-
Prof. Mónica Alcalá Lorente
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA2. Desenvolupar actituds i habilitats cognitives, psicomotrius, relacionals i comunicatives (CB1, CB2, CB3, CB5, CG7, CG11)
- RA3. Argumentar de forma estructurada, concisa i contrastada (CB1, CB2, CB3, CB5)
- RA4. Comprendre la bibliografia consultada i enquadrar-la en la perspectiva infermera (CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG19)
- RA5. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments (CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG19).
- RA6. Relacionar-se positivament amb altres persones (CG7, CG11, CG19)
- RA7. Utilitzar el diàleg reflexiu i l'autoavaluació de les pròpies experiències d'aprenentatge com a mitjà pel desenvolupament continu del coneixement professional (CB1, CB2, CB3, CB4, CB5)
- RA8. Conèixer les bases filosòfiques i epistemològiques de la metodologia del procés de cures (CG3, CE11,CE12, CG19)
- RA10. Comprendre la utilitat de les taxonomies infermeres en el judici clínic i la pressa de decisions (CG1, CG6, CE14)
- RA12. Conèixer els fonaments històrics de la infermeria (CG3, CE11, CG19)
- RA13. Reconèixer les característiques epistemològiques e històriques que han contribuït al desenvolupament de la infermeria com a ciència (CG3, CE11, CE12, CG19)
- RA14. Conèixer els principis filosòfics de la infermeria (CG3, CG14,CE12, CG19)
- RA15. Analitzar i comparar els diferents enfocaments teòrics (CG3, CE12, CE14, CG19)
- RA17. Conèixer els principis teòrics i metodològics de la infermeria (CG3, CG6, CE12, CG19)
Continguts
- Bloc I. La infermeria com a professió
- Tema 1. Aproximació sociocultural al context professió
- Tema 2. Professionalització i gènere
- Tema 3. Evolució històrica de la infermeria com a professió
- Tema 4. La professió infermera al context sociocultural actual
- Tema 5. El cuidatge com aportació específica de la professió infermera
- Bloc II. La Infermeria com a Ciència
- Tema 1. Desenvolupament històric del mètode científic
- Tema 2. La Ciència Infermera
- Tema 3. Les concepcions teòriques de la infermeria
- Tema 4. El procés de cuidatge i les seves eines metodològiques
- Tema 5. Infermeria Basada en l'Evidència
Metodologies docents
Seguint les orientacions del Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) els estudis universitaris han de seguir un model centrat en l'estudiant i en l'aprenentatge de competències. Això implica que l'estudiant han d'assumir un rol actiu fent construcció del seu propi coneixement a través d'una actitud crítica, reflexiva, autònoma i de treball permanent.
Amb aquest objectiu i, atenent també a les intel·ligències múltiples que impliquen una diversitat de formes d'aprendre dins de la mateixa aula - ja sigui presencial o virtual - a aquesta assignatura es proposen una gran varietat de metodologies on l'estudiant haurà de treballar tant de forma autònoma -anàlisi d'articles, visualització de documentals i pel·lícules, elaboració d'assajos i reflexions, etc. - com de forma col·laborativa - discussions dinamitzades, aprenentatge recíproc, mètode puzle de Aronson, etc-.
A través de la plataforma moodle es posarà a l'abast de l'estudiant tota la informació necessària pel seguiment de l'assignatura.