Grau en Infemeria
Demografia, bioestadística i epidemiologia
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 6 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 2n |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Col·laboradora:
-
Sra. Eva Padrosa Sayeras
-
Competències
Bàsiques:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA CB1. Aplicar els coneixements previs d'estadística, matemàtiques, coneixement del medi natural, geografia humana i argumentació.
- RA CB2. Presentar i argumentar de forma oral i escrita informacions i reflexions davant de companys/es i professorat dels temes que s'estableixin a tal fi.
- RA CB3. Resumir i interpretar articles científics.
- RA CB4. Saber transmetre, de manera oral i escrita, informació sobre les malalties i les seves causes a professors/es i estudiants.
- RA 24. Mostres i poblacions. Tècniques de mostreig.
- RA 25. Definir els conceptes demogràfics bàsics: mortalitat, natalitat, migracions i envelliment.
- RA 26. Descriure les fonts de dades demogràfiques.
- RA 27. Calcular i interpretar els indicadors demogràfics habituals.
- RA 28. Reconèixer i interpretar adequadament el llenguatge estadístic.
- RA 29. Identificar les característiques d'una comunitat.
- RA 30. Conèixer les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals.
- RA 31. Identificar les mesures de freqüència dels problemes de salut i els dissenys d'estudis epidemiològics.
Continguts
- Mòdul I. EPIDEMIOLOGIA
- Introducció a l'epidemiologia
- Mostres i poblacions
- Tipus de dissenys epidemiològics
- Mesures en epidemiologia: mesures de freqüència, d'associació i d'impacte
- Validesa, precisió, biaixos i confusió
- Mòdul II. BIOESTADÍSTICA
- Introducció a la bioestadística
- Estadística descriptiva
- Probabilitat. Distribucions de probabilitat. Distribució Normal
- Inferència estadística: intervals de confiança, valors p i relacions entre dues variables
- Mòdul III. DEMOGRAFIA
- Demografia i salut. Demografia estàtica i dinàmica
- Transició demogràfica i epidemiològica
- Freqüència i distribució de les malalties al món i els seus determinants
- Mòdul IV. APLICACIONS DE L'EPIDEMIOLOGIA I LA BIOESTADÍSTICA
- Proves diagnòstiques, sensibilitat i especificitat
- Investigació d'epidèmies
- Causalitat
- Interpretació d'articles científics
Metodologies docents
- Sessions plenàries (podran ser presencials o en línia, segons les circumstàncies):
- Classes magistrals
- Classes dirigides al debat i aclariment de continguts
- Activitats de discussió i posta en comú de lectures i altres materials
- Seminaris (presencials o en línia):
- Treballs en grup per a l'estudi de casos
- Treball de situacions fent servir l'aprenentatge basat en problemes
- Preparació i exposició de situacions simulades
- Activitats d'aprenentatge cooperatiu
- Treball individual o en grup fora de classe:
- Visualització i anàlisi de vídeos amb contingut de l'assignatura
- Realització d'exercicis i altres activitats d'aprenentatge en línia
- Preparació dels seminaris
- Lectures de textos recomanats, articles, guies, etc.
- Preparació dels temes per al treball en grup i per a la seva exposició oral
- Preparació dels exercicis individuals
- Estudi dels continguts treballats en la matèria
- Preparació de l'avaluació
Sistema d’avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
30% |
Bloc 1 |
Participació i exercicis individuals |
30% |
Bloc 2 |
Activitats grupals |
40% |
Bloc 3 |
Prova individual de coneixements |