Grau en Infemeria
Infermeria Gerontològica
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 4 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 3r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Col·laboradora:
-
Dra. Raquel Ayuso Margañón
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA 18. Identificar els aspectes principals de l'atenció mèdica que precisa la persona adulta en la situació d'alteració de la salut i dependència funcional.
- RA 20. Identificar els diagnòstics dels infermers prevalents i les intervencions de les infermeres possibles en entorns comunitaris, domiciliari, hospitalari i sociosanitari.
- RA 27. Reconèixer l'evolució del concepte de vellesa des de les perspectives: social, cultural i històrica.
- RA 28. Identificar els determinants de salut de la persona gran.
- RA 29. Comprendre els canvis inherents al procés d'envelliment i la seva relació amb la qualitat de vida i la prevenció.
- RA 30. Conèixer les principals síndromes i problemes de la salut i el funcionament, de la salut mental i social prevalents en les persones grans.
- RA 31. Aplicar el procés infermer, des de plantejaments reflexius, sistèmics i integradors de la pràctica del tenir cura.
- RA 32. Planificar i prestar cures orientades als resultats en salut, considerant l'evidència
- científica, les guies de pràctica clínica i avaluant el seu impacte.
- RA 33. Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup comunitat, dins del seu context social i multicultural.
- RA 35. Comprendre els principis ètics que regulen la pràctica de tenir cura i conèixer els valors professionals regulats en el codi ètic d'infermeria.
- RA 36. Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, donar suport al manteniment de
- conductes preventives i terapèutiques.
- RA 37. Conèixer els recursos d'atenció a les persones grans.
- RA 59. Identifica i problematitza les desviacions, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina y en la pràctica de la seva professió.
- RA 60. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
- RA 61. Coneix les polítiques públiques que afecten a la desigualtat en salut i els instruments del gender mainstreaming per a la seva aplicació en els plans e informes relacionats amb la salut.
Continguts
- Unitat 1. Introducció
- Gerontologia - Geriatria
- Definicions d'envelliment
- Aspectes sociodemogràfics e històrics
- Teories d'envelliment
- Unitat 2. Envelliment sa
- Modificacions morfològiques i funcionals inherents al procés d'envelliment
- Canvis en les funcions cognitives i de l'afectivitat
- Canvis en els rols socials
- Unitat 3. Envelliment patològic
- Tipologia ancians
- Valoració geriàtrica Integral (VGI).
- Concepte i dimensions de la valoració geriàtrica
- Objectius de la VGI
- L'autocura en la gent gran: factors inhibidors i factors facilitadors
- Malaltia en el pacient geriàtric
- Definicions: Fragilitat, Pacient Crònic Complex, Model d'Atenció a la Cronicitat Avançada
- Síndromes geriàtrics
- Que són les síndromes geriàtriques
- 3.1. Inanició
- Canvis metabòlics i fisiològics de l'aparell digestiu
- Nutrició i envelliment
- Importància de la nutrició
- Malnutrició
- Trastorns de la deglució: disfàgia
- 3.2. Incontinència
- Incontinència urinària
- Incontinència fecal
- Restrenyiment
- 3.3. Immobilitat i inestabilitat
- L'envelliment: efectes en la marxa i la mobilitat
- Immobilitat en l'ancià
- Caigudes
- Tipus de restriccions en l'ancià
- Úlceres per pressió
- 3.4. Deteriorament cognitiu
- Deterior cognitiu lleu
- Demència
- Delirium/síndrome confusional agut
- 3.5. Trastorns psicosomàtics
- Depressió
- Ansietat en la persona anciana
- Trastorns del son
- 3.6. Deprivació sensorial
- Alteracions de la visió i de l'oïda
- 3.7. Farmacologia i iatrogènia
- Resposta farmacològica en l'ancià
- Canvis en la farmacocinètica i la farmacodinàmica.
- Polifarmàcia, interaccions farmacològiques
- Medicació inadequada en l'ancià
Metodologies docents
- En el desenvolupament de l'assignatura s'utilitzarà, principalment, la plataforma Moodle. En aquest espai es disposarà de la documentació de l'assignatura: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.
- Es faran sessions plenàries que combinaran les classes magistrals amb exemple de casos.
- Es durà a terme l'aprenentatge basat en problemes (A.B.P.), metodologia d'ensenyament que involucra als alumnes de manera activa en l'aprenentatge de coneixements i habilitats a través del plantejament d'un problema o situació complexa.
- Es posaran en pràctica simulacions (S.M.L.), que seran una estratègia educativa per a l'adquisició de competències en infermeria.
- També es realitzaran seminaris que a partir de la interacció alumne-professional, s'aprofundirà en determinats aspectes de l'assignatura.
- Els estudiants tindran tutories opcionals amb el professor de l'assignatura. A l'inici de l'assignatura disposaran dels horaris a Moodle.
Sistema d’avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
30% |
Bloc 1 |
Aprenentatge Basat en Problemes - Projecte integrat amb assignatura de "Cuidatges en els processos de Mort i Dol" |
35% |
Bloc 2 |
Activitats grupals derivades dels seminaris |
35% |
Bloc 3 |
Prova individual de coneixements |