Grau en Infemeria
Cuidatges d'Infermeria en la persona adulta II
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 6 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 2n |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 3r |
Professorat
-
Titular:
-
Col·laboradores:
-
Dra. Raquel Ayuso Margañon
-
Sra. Ana María Luque Gallardo
-
Sr. David Iglesias Villanueva
-
Sr. Alejandro Marieges Gordo
-
Sra. Roser Carme Palau Costafreda
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA5.1. Conèixer els processos fisiopatològics, les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
- RA5.2. Cal descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
- RA5.3. Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
- RA5.4. Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
- RA5.8. Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en diferents fases
- RA5.14. Conèixer els principis bàsics d'identificació i actuació en situacions de risc vital i situacions terminals.
- RA5.20. Analitzar i interpretar les situacions de cures utilitzant la metodologia del procés de cures i les taxonomies infermeres
- RA5.21. Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.
- RA5.22. Desenvolupar actitud, habilitats cognitives, psicomotrius, i relacionals comunicatives
- RA5.23. Argumentar de forma estructurada, concisa i contrastada
- RA5.24. Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments
- RA5.25. Utilitzar el diàleg reflexiu i l'autoavaluació de les mateixes experiències d'aprenentatge com a mitjans per al desenvolupament continu del coneixement professional.
Continguts
- Unitat 1. Atenció infermera al pacient en el procés quirúrgic.
- Definició procés quirúrgic o perioperatori: fases i factors de risc en la valoració quirúrgica.
- Valoració infermera: Fase preoperatòria, fase intraoperatòria, fase postoperatòria.
- Unitat 2. Atenció infermera als pacients amb problemes cardiovasculars
- Infermeria d'atenció primària i comunitària
- Promoció de la salut i prevenció de la malaltia: HTA, dislipèmia
- Gestió de la demanda. Algoritmes d'actuació
- Atenció a la cronicitat dels processos cardiovasculars:
- Programa Insuficiència Cardíaca
- Cures d'infermeria específiques del sistema circulatori.
- Ferides agudes i cròniques
- Infermeria en l'àmbit hospitalari: Processos cardiovasculars aguts
- Valoració infermera: dolor toràcic, dispnea, edema, fatiga, síncope
- Estudis diagnòstics/terapèutics, estudis analítics, valoració hemodinàmica: monitoratge
- Cures al pacient:
- Arrítmies cardíaques
- Insuficiència cardíaca
- Trastorns cardiovasculars oclusius:
- Síndrome coronària aguda,
- Isquèmia arterial aguda
- Trastorns cardiovasculars inflamatoris i infecciosos.
- IQ cardiovasculars (cirurgia valvular, trasplantament cardíac
- Infermeria d'atenció primària i comunitària
- Unitat 3. Atenció infermera de la persona adulta amb problemes neurològics.
- Infermeria d'atenció primària i comunitària
- Atenció a la cronicitat dels processos del sistema nerviós: Programa ICTUS, programa/GPC d'esclerosi múltiple
- Infermeria en l'àmbit hospitalari: Processos aguts del sistema nerviós
- Valoració infermera: nivell de consciència, avaluació de la funció pupil·lar, funció cognitiva, funció motora, funció sensorial. Avaluació de la disfàgia, incontinència, estrenyiment. Escales de valoració neurològica.
- Mesures terapèutiques: mobilitat, comunicació, nutrició.
- Procés d'infermeria:
- Ictus isquèmic i hemorràgic
- Crisis comicials. Estatus epilèptic
- Trastorns cerebrovasculars. Codi ICTUS
- Processos oncològics
- IQ cirurgia Parkinson.
- Infermeria d'atenció primària i comunitària
- Unitat 4. Atenció infermera en salut mental
- Conceptes de salut i malaltia mental
- La patologia mental. Diagnòstic i avaluació
- Valoració infermera de l'estat de salut mental.
- Conceptualització de la infermera i la cura de la salut mental
- Processos aguts de salut mental i principals entitats psicopatològiques i cures infermeres:
- Trastorns psicòtics,
- Trastorns de personalitat,
- Trastorns de l'estat d'ànim,
- Trastorns d'ansietat.
- Conceptes bàsics. Relació terapèutica.
- Addiccions i infermeria.
- Unitat 5. Atenció de la persona adulta en els processos de la dona
- Procés d'infermeria als processos ginecològics:
- Exploracions ginecològiques i processos
- Atenció en l'etapa del climateri, menopausa
- Procés d'infermeria als processos ginecològics:
Metodologies docents
- S'utilitzarà una metodologia docent basada en l'aprenentatge continu per l'assoliment de les competències requerides a partir de l'exposició i anàlisi de continguts, treball en equip i elaboració d'activitats. A la plataforma Moodle l'alumne disposarà de tota la informació necessària per al correcte desenvolupament de la matèria: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.
L'alumne comptarà en tot moment amb el suport i comunicació amb la professora, així
com tutories opcionals. - Per treballar els continguts de l'assignatura s'estableix la següent tipologia d'activitats a realitzar:
- Formació autònoma basada en l'estudi i treball autònom mitjançant els recursos proporcionats a l'aula virtual.
- Activitats no presencials dedicades a l'estudi i la resolució d'exercicis i treballs proposats pel cos docent (estudi i treball personal).
- Treball autònom: Aprenentatge per descobriment o indagació.
- Aprenentatge basat en projectes (Project-based learning).
- Realització de treball en grup.
- Mètode demostratiu o adquisició de destreses.
- La forma d'avaluació d'aquestes s'indica a l'apartat 8.
- Les sessions síncrones i seminaris constaran de diversos tipus d'actuacions:
- Exposicions contextualitzades amb discussió lliure o estructurada.
- Estudi i discussió de casos pràctics
- Treball dels continguts en equip
- Activitats d'autoavaluació o coavaluació
- Participació en fòrums virtuals sobre continguts de l'assignatura
- Treball autònom: estudi i elaboració de treballs
- Treball autònom: Lectures complementàries i consulta de bibliografia.
- Estudi a través de la Gamificació
Sistema d’avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
30% |
Bloc 1 |
10% – Qüestionari procés quirúrgic 10% – Cas clínic procés cardiovascular APS 10% – Cas clínic procés cardiovascular hospitalari |
30% |
Bloc 2 |
10% – Cas clínic (treball en grup) seminari procés neurològic 10% – Cas clínic (treball en grup) procés de la dona 10% – Treball acadèmic Salut Mental |
40% |
Bloc 3 |
Examen tipus test |