Grau en Infemeria
Demografia, bioestadística i epidemiologia
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 6 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 2n |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Col·laboradora:
-
Sra. Ariadna Feliu Josa
-
Competències
Bàsiques:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA CB1. Aplicar els coneixements previs d'estadística, matemàtiques, coneixement del medi natural, geografia humana i argumentació.
- RA CB2. Presentar i argumentar de forma oral i escrita informacions i reflexions davant de companys/es i professorat dels temes que s'estableixin a tal fi.
- RA CB3. Resumir i interpretar articles científics.
- RA CB4. Saber transmetre, de manera oral i escrita, informació sobre les malalties i les seves causes a professors/es i estudiants.
- RA 24. Mostres i poblacions. Tècniques de mostreig.
- RA 25. Definir els conceptes demogràfics bàsics: mortalitat, natalitat, migracions i envelliment.
- RA 26. Descriure les fonts de dades demogràfiques.
- RA 27. Calcular i interpretar els indicadors demogràfics habituals.
- RA 28. Reconèixer i interpretar adequadament el llenguatge estadístic.
- RA 29. Identificar les característiques d'una comunitat.
- RA 30. Conèixer les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals.
- RA 31. Identificar les mesures de freqüència dels problemes de salut i els dissenys d'estudis epidemiològics.
Continguts
- Mòdul I. DEMOGRAFIA
- Demografia i salut. Demografia estàtica i dinàmica
- Transició demogràfica i epidemiològica
- Freqüència i distribució de les malalties als diferents àmbits geogràfics
- Mòdul II. EPIDEMIOLOGIA
- Introducció a l'epidemiologia
- Tipus de dissenys epidemiològics
- Mostres i poblacions
- Mesures en epidemiologia: mesures de freqüència, d'associació i d'impacte
- Validesa, precisió, biaixos i confusió
- Mòdul III. ESTADÍSTICA
- Introducció a l'estadística
- Estadística descriptiva
- Probabilitat i distribucions de probabilitat
- Inferència estadística: intervals de confiança, valors p i relacions entre variables
- Mòdul IV. APLICACIONS DE LA DEMOGRAFIA, EPIDEMIOLOGIA I ESTADÍSTICA A LA PRÀCTICA INFERMERA
- Investigació d'epidèmies
- Proves diagnòstiques, sensibilitat i especificitat
- Causalitat
- Interpretació d'articles científics
Metodologies docents
- Sessions plenàries:
- Classes magistrals
- Classes dirigides al debat i aclariment de continguts
- Exercicis individuals i grupals, activitats de discussió i posada en comú de lectures i altres materials
- Seminaris:
- Treballs en grup per a l'estudi de casos
- Treball de situacions fent servir l'aprenentatge basat en problemes
- Activitats d'aprenentatge cooperatiu
- Treball individual o en grup fora de classe:
- Realització d'exercicis i altres activitats d'aprenentatge en línia
- Preparació dels seminaris
- Lectures de textos recomanats, articles, guies, etc.
- Preparació dels exercicis individuals
- Estudi dels continguts treballats en la matèria
- Preparació de l'avaluació
Sistema d’avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al Moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
40% |
Bloc 1 |
Exercici individual/cooperatiu. Epidemiologia |
20% |
Bloc 2 |
Exercici grupal. Causalitat |
40% |
Bloc 3 |
Prova final |