Grau en Infemeria
Educació per a la Salut
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 4 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 3r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 2n |
Professorat
-
Titular:
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA12. Comprendre la dimensió pedagògica, històrica i antropològica de l'educació.
- RA13. Conèixer els conceptes principals de l'educació per a la salut.
- RA14. Interpretar indicadors epidemiològics relacionats amb la prevenció i promoció de la salut.
- RA15. Comprendre els factors que intervenen el procés ensenyament-aprenentatge.
- RA16. Conèixer els diversos mètodes d'educació per a la salut.
- RA17. Identificar les característiques dels principals programes d'educació per a la salut aplicats a la salut pública.
- RA18. Dissenyar un projecte d'educació o una intervenció educativa per a la promoció i prevenció de la salut adreçada a una població determinada.
- RA19. Conèixer els instruments i tècniques que permeten avaluar un programa d'educació per a la salut.
- RA20. Conèixer els aspectes diferencials de les persones respectant les seves opinions, creences i valors.
- RA21.Comprendre els elements que configuren l'estil de vida de les persones i educar per al manteniment de la salut.
- RA22. Conèixer els mètodes de comunicació interpersonal que faciliten l'educació per a la salut
- RA12. Sap realitzar una informació crítica de la informació (Diferències per sexe en morbimortalitat, desviacions i bretxes de gènere) i adoptar pràctiques que incorporin el coneixement de les diferències segons sexe i les desigualtats de gènere.
- RA13. Incorpora eines per avaluar i monitoritzar la igualtat de gènere en les intervencions relacionades amb la salut.
- RA47. Consultar i utilitzar les fonts d'informació, i les bases de dades relacionades amb la infermeria.
- RA49. Identificar els biaixos de gènere en el coneixement existent sobre els processos de salut i malaltia.
- RA50. Sap fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
- RA51. Sap identificar la intersecció de les desigualtats de gènere amb altres de desigualtat (edat, classe, raça, sexualitat i identitat / expressió de gènere, diversitat funcional, etc.
Resultats d’aprenentatge específiques
- RAE1. Descobrir les característiques necessàries i el rol de les persones facilitadores de processos d'educació per la salut.
- RAE2. Adquirir capacitats de comunicació i expressió necessàries per a l'educació per la salut.
- RAE3. Incrementar la capacitat de liderar solucions innovadores i eficients en EpS, essent capaç de generar i comunicar materials educatius
- RAE4. Adquirir capacitats de gestionar la informació per establir xarxes professionals i de col·laboració participativa entre comunitats i agents de salut.
Continguts
- 1. l'Educació per a la salut, fonaments i principis:
- 1.1. Models d'educació i la aplicació a EpS.
- 1.2. Metodologies participatives (Origen, principis, aplicació).
- 1.3. Àmbits EpS (promoció, prevenció, recuperació),
- 1.4. Procés d'ensenyament-aprenentatge.
- 2. Anàlisi de problemes basat en les persones
- 2.1. Definició de la població
- 2.2. Determinants de la Salut.
- 2.3. Anàlisis de problemes, causes i efectes
- 2.4. Anàlisis de necessitats i priorització.
- 3. La persona facilitadora i el procés grupal
- 3.1. Rols de les persones facilitadores
- 3.2. Qualitats de les persones facilitadores
- 3.3. Comunicació cara a cara
- 3.4. Procés grupal - la confiança i els vincles
- 3.5. Dinàmiques de grup, lideratge
- 4. Disseny d'un procés d'educació per a la salut
- 4.1. Definició d'objectius específics i avaluació
- 4.2.Selecció dels continguts d'un procés educatiu coherent amb el canvi del problema
- 4.3.El disseny metodològic: Aplicant els passos apresos en sessions anteriors per tal d'exemplificar-ho en una demostració pràctica, aplicant des de la benvinguda, l'enfocament, el mètode i tècniques a utilitzar, l'avaluació i el tancament, partint sempre d'allò que s'aporta al col·lectiu i motivant a la participació.
- 5. Elaboració i valoració de materials educatius:
- 5.1. Criteris de materials educatius eficaces i no discriminatoris.
- 5.2. Disseny de material educatiu eficaç i no discriminatori.
- 5.3. Valoració de material educatiu eficaç i no discriminatori.
- Seminari 1. Aplicació de Educació per a la salut a l'Atenció primària de la salut
- Seminari 2. Rol i habilitats com a persona facilitadora i treball amb grups
- Seminari 3. Valoració de material educatiu eficaç i no discriminatori
- Seminari 4. Presentació dels projectes educatius
Metodologies docents
- Aquesta assignatura aposta per una metodologia eminentment participativa, enfocada a la pràctica i el pensament crític, i que integri la diversitat, l'esfera emocional i col·lectiva, malgrat les limitacions que imposa el marc acadèmic en el que es desenvolupa. La participació i l'intercanvi en grup es bàsic.
- Per al desenvolupament de l'assignatura s'utilitzarà la plataforma moodle. En aquest espai es disposarà de la documentació de l'assignatura: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.
- Els estudiants tindran tutories opcionals. Sol·licitant-les via correu electrònic a les dues professores.
- Per a treballar els continguts de l'assignatura s'estableixen les activitats formatives que cal realitzar i la forma d'avaluació de les mateixes.
- Treball presencial: sessions plenàries
· Debat i reflexió a partir de diversos inputs pràctics i teòrics.
· Classes interactives amb exercicis avaluables definits con a tasques a ser lliurades. - Treball presencial: grups reduïts
· Seminaris: Exercicis pràctics individuals, reflexió, debat i treball en equip. - Treball no presencial (individual o grupal)
· Preparació de les classes mitjançant revisions bibliogràfiques, vídeos etc.
· Treball autònom de l'estudiantat dirigit a l'estudi de materials teòrics
· Realització de treballs individuals i grupals
· Lectures recomanades