Grau en Infemeria

Educació per a la Salut

← Tornar

Informació general

Titulació:

Grau en Infermeria

Crèdits ECTS:

4

Tipus:

Obligatòria

Curs:

3r

Llengua d’impartició:

Castellà / Català

Trimestre:

2n

Professorat

Competències

Generals:

  • CG4. Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • CG6. Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • CG8. Promoure o respectar el dret a la participació, informació i autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la forma en què viuen en el seu procés de salut - malaltia.
  • CG9. Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, sostenint el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • CG10. Protegir la salut i el benestar de les persones, família o grups atesos, garantint la seva seguretat.
  • CG11. Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per a la salut.
  • CG15. Treballar amb l'equip de professionals com unitat bàsica en què s'estructuren de forma multidisciplinària i interdisciplinari els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
  • CG19. Desenvolupar la capacitat d'avaluar desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar solucions.

Específiques:

  • CE16. Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat. Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut. Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia. Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat. Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups. Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut. Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort. - Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut - malaltia. Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups. Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, que tenen afectada la seva vida per problemes de salut, risc, patiment, malaltia, incapacitat o mort. Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per a identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.

Resultats d’aprenentatge

  • RA12. Comprendre la dimensió pedagògica, històrica i antropològica de l'educació.
  • RA13. Conèixer els conceptes principals de l'educació per a la salut.
  • RA14. Interpretar indicadors epidemiològics relacionats amb la prevenció i promoció de la salut.
  • RA15. Comprendre els factors que intervenen el procés ensenyament-aprenentatge.
  • RA16. Conèixer els diversos mètodes d'educació per a la salut.
  • RA17. Identificar les característiques dels principals programes d'educació per a la salut aplicats a la salut pública.
  • RA18. Dissenyar un projecte d'educació o una intervenció educativa per a la promoció i prevenció de la salut adreçada a una població determinada.
  • RA19. Conèixer els instruments i tècniques que permeten avaluar un programa d'educació per a la salut.
  • RA20. Conèixer els aspectes diferencials de les persones respectant les seves opinions, creences i valors.
  • RA21. Comprendre els elements que configuren l'estil de vida de les persones i educar per al manteniment de la salut.
  • RA22. Conèixer els mètodes de comunicació interpersonal que faciliten l'educació per a la salut
  • RA36. Seleccionar les habilitats per a la promoció de la participació de les persones i grups al procés salut malaltia
  • RA38. Conèixer els factors que condicionen la salut de les persones, famílies i comunitat.
  • RA50. Fer ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
  • RA51. Identificar la intersecció de les desigualtats de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, raça, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional...).

Resultats d’aprenentatge específiques

  • RAE1. Descobrir les característiques necessàries i el rol de les persones facilitadores de processos d'educació per la salut.
  • RAE2. Adquirir capacitats de comunicació i expressió necessàries per a l'educació per la salut.
  • RAE3. Incrementar la capacitat de liderar solucions innovadores i eficients en EpS, essent capaç de generar i comunicar materials educatius
  • RAE4. Adquirir capacitats de gestionar la informació per establir xarxes professionals i de col·laboració participativa entre comunitats i agents de salut.

Continguts

  • I. L'Educació per a la salut, fonaments i principis
    • a. Educació, Salut i Educació per a la salut
    • b. Prevenció i promoció de la salut
    • c. Determinants socials de la salut
    • d. Desigualtats socials en salut
  • II. Anàlisi de programes d'Educació per a la salut
    • a. A l'àmbit assistencial, a l'escola i a la comunitat
    • b. Intervencions individuals, grupals i comunitàries
    • c. Adquisició de coneixements, actituds i habilitats, condicionants i facilitadors
    • d. Motivació i canvi
    • e. Situacions específiques per barrera idiomàtica, cultural i/o emocional
  • III. Procés educatiu
    • a. Fonamentació teòrica
    • b. Detecció de necessitats i priorització de problemes
    • c. Definició d'objectius i continguts
    • d. Disseny de l'acció o pla formatiu
    • e. Elaboració de materials i/o recursos per a la implementació
    • f. Avaluació del procés i dels resultats
    • g. Redefinició del pla o l'acció formativa
  • IV. Comunicació efectiva
    • a. Elements que influeixen en la comunicació
    • b. Canals de percepció
    • c. Estils de comunicació
    • d. Facilitadors i condicionants en la relació individual, grupal i comunitària
  • Seminaris:
    • Seminari I: Identificació de necessitats i assignació de prioritats.
    • Seminari II: Anàlisi crítica de programes d'EpS.
    • Seminari III: Disseny d'una intervenció educativa.
    • Seminari IV: Comunicació efectiva i implementació de l'EpS.

Metodologies docents

  • S'utilitzarà una metodologia docent basada en l'aprenentatge continu per a l'assoliment de les competències requerides a partir de l'exposició, anàlisis de continguts i treball en equip per l'elaboració d'un projecte educatiu.
    • Es realitzaran plenàries expositives i interactives. Per tal d'aprofundir en els continguts i connectar-los amb la pràctica i l'experiència pròpia és important
      que l'alumnat participi de forma activa. La participació i l'intercanvi en grup és bàsic.
    • Seminaris: Es posarà en pràctica els conceptes i tècniques apreses en les sessions plenàries, així com el desenvolupament del Projecte d'EpS. És un espai de reflexió, debat i treball en equip.
    • Tutories individualitzades (a demanda de l'estudiant).
    • Treball no presencial (individual o grupal).
    • Preparació de les classes mitjançant revisions bibliogràfiques.
    • Treball autònom de l'alumnat dirigit a l'estudi de materials teòrics.
    • Realització de treballs individuals i grupals.
    • Lectures recomanades.
    • Visualització de fragments de vídeos, entrevistes o pòdcast per aprofundir, reflexionar i analitzar de forma crítica els continguts treballats a l'aula.

Sistema d'avaluació

Informació general sobre l'avaluació:

L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.

La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIHMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).

A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al Moodle).

Taula resum de l'avaluació continuada

35%

Bloc 1

Projecte EpS - Part I (35%)
5% - Seminari I: Identificació de necessitats i assignació de prioritats
5% - Seminari II: Anàlisi intervenció EpS
5% - Seminari III: Disseny intervenció EpS
20% - Memòria escrita 

25%

Bloc 2

Projecte EpS - Part II (25%)
- 15% – Seminari IV: Implementació EpS.
- 10% – Seminari IV: Material educatiu

40%

Bloc 3

Prova escrita final de l'assignatura.