Grau en Infemeria
Infermeria Gerontològica
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 4 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 3r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Col·laboradora:
-
Dra. Raquel Ayuso Margañón
-
Competències
Generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA18. Identificar els aspectes principals de l'atenció mèdica que precisa la persona adulta en la situació d'alteració de la salut i dependència funcional.
- RA19. Aplicar el procés d'atenció infermera des d'un model de cures integrador i holístic.
- RA20. Identificar els diagnòstics dels infermers prevalents i les intervencions de les infermeres possibles en entorns comunitaris, domiciliari, hospitalari i sociosanitari.
- RA27. Cal reconèixer l'evolució del concepte de vellesa des de les perspectives: social, cultural i històrica.
- RA28. Identificar els determinants de salut de la persona gran.
- RA29. Comprendre els canvis inherents al procés d'envelliment i la seva relació amb la qualitat de vida i la prevenció.
- RA30. Conèixer les principals síndromes i problemes de la salut i el funcionament, de la salut mental i social prevalents en les persones grans.
- RA31. Aplicar el procés infermer, des de plantejaments reflexius, sistèmics i integradors de la pràctica de tenir cura.
- RA33. Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup comunitat, dins del seu context social i multicultural.
- RA36. Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, donar suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
- RA37. Conèixer els recursos d'atenció a les persones grans.
- RA59. Identifica i problematitza les desviacions, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en la pràctica de la seva professió.
- RA60. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
Continguts
- L'envelliment:
- Aspectes sociodemogràfics, històrics i projecció.
- Gerontologia - Geriatria.
- Teories d'envelliment.
- Valoració Geriàtrica Integral.
- Dimensions de la Valoració Geriàtrica Integral.
- Tests i escales.
- Dimensions de la Valoració Geriàtrica Integral.
- Envelliment saludable:
- Modificacions morfològiques i funcionals.
- Motores.
- Sensorials.
- Canvis en les funcions cognitives.
- Malalties cròniques més prevalents.
- Salut emocional.
- Nous rols.
- Processos de dol.
- Soledat / relacions socials.
- Activitats preventives.
- Promoció de l'envelliment saludable.
- Accessibilitat.
- Modificacions morfològiques i funcionals.
- Envelliment patològic:
- Contínuum Fragilitat - Complexitat.
- Pacient Crònic Complex i amb Cronicitat Avançada.
- Pla d'Atenció Individualitzat Compartit.
- Models d'Atenció a la Cronicitat.
- Infermer/a Gestora de Casos.
- Pacient Crònic Complex i amb Cronicitat Avançada.
- Síndromes geriàtriques
- Definició.
- Tipologia de síndromes geriàtriques.
- Conseqüències en la vida de les persones.
- Contínuum Fragilitat - Complexitat.
- Abordatge dels problemes de salut:
- Nutrició.
- Malnutrició.
- Trastorns de la deglució.
- Disfàgia.
- Eliminació.
- Incontinència urinària.
- Retenció urinària.
- Restrenyiment.
- Incontinència fecal.
- Inestabilitat / immobilitat.
- Alteracions de la mobilitat
- Alteracions de la marxa.
- Caigudes.
- Cura de la persona immobilitzada.
- Alteracions del son / descans.
- Insomni.
- Hipersòmnia diürna.
- Modificació del ritme son-descans
- Trastorns cognitius.
- Delírium / Síndrome confusional agut.
- Deterior cognitiu.
- Demència.
- Alzheimer.
- Depressió i ansietat.
- Nafres per pressió.
- Farmacologia i iatrogènia.
- Automedicació.
- Polimedicació.
- Adherència al tractament farmacològic.
- Nutrició.
- Recursos.
- Socials.
- Sociosanitaris.
- Ley 39/2006, de 14 de diciembre, de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia.
- Seminaris:
- Seminari I: Promoció envelliment saludable (Avaluació Bloc II) Treball grupal.
- Seminari II: Pacient Crònic Complex (Avaluació Bloc II) Anàlisis de casos.
- Simulació:
- Simulació compartida amb l'assignatura Cuidatges en els processos de mort i dol.
Metodologies docents
- Per a treballar els continguts es duran a terme les següents metodologies:
- Seminaris i simulacions. En aquests espais es posarà en pràctica els conceptes i tècniques apreses en les sessions plenàries, així com el desenvolupament del treball en equip.
- Lectura de textos i articles sobre els diferents temes proposats a les sessions plenàries.
- Visualització de fragments de vídeos, entrevistes o pòdcast per aprofundir, reflexionar i analitzar de forma crítica els continguts treballats a l'aula.
- Espais de discussió i reflexió, tant en grup com a nivell individual.
- Treball autònom: cerca d'informació dels continguts presentats en les sessions plenàries i anàlisis d'articles, documentals i d'altres recursos.
- Tutories individualitzades (a demanda de l'estudiant).
Sistema d’avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIHMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al Moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
30% |
Bloc 1 |
Projecte Integrat - Aprenentatge Basat en Problemes (ABP). *Tota la informació sobre l'avaluació d'aquest Bloc està explicada en la Guia Projecte Integrat ABP |
30% |
Bloc 2 |
15% – Seminari 1: Promoció envelliment saludable 15% – Seminari 2: PCC / MACA |
40% |
Bloc 3 |
Prova escrita final de l'assignatura. |