Màster en infermeria aplicada a l'anestèsia, reanimació i terapèutica del dolor

Matèria 3: Metodologia de Recerca

← Tornar

Informació general

Titulació:

Màster en infermeria aplicada a l'anestèsia, reanimació y treapèutica del dolor

Crèdits ECTS:

6

Tipus:

Obligatòria

Curs:

1r

Llengua d'impartició:

Castellà / Català

Trimestre:

1r

Professorat

  • Titular:

    •  Montserrat Sanclemente Dalmau

  • Colaboradores:

    • Montserrat Sanclemente Dalmau

    • Sandra García de Castro

Resultats d'aprenentatge

Generals:

  • RAE7..Distingir els diferents marcs teòrics i conceptuals propis de la recerca qualitativa i quantitativa per a la seva aplicació en el disseny de projectes de recerca en l’àmbit de l’anestèsia, la reanimació i la terapèutica del dolor.
  • RAE8. Explicar els principis i criteris essencials per al desenvolupament d’una recerca ètica, íntegra i responsable, mitjançant l’aplicació d’aquests en projectes de recerca en l’àmbit de l’anestèsia, la reanimació i la terapèutica del dolor.
  • RAE9. Relacionar els criteris i principis essencials per a una comunicació científica oral i escrita eficient, responsable i rigorosa, mitjançant la defensa i presentació de projectes i resultats de recerca en l’àmbit de l’anestèsia, la reanimació i la terapèutica del dolor.
  • RAE14.Utilitzar les estratègies metodològiques i els mètodes d’anàlisi més adients per a la realització de projectes de recerca en el camp de l’anestèsia, la reanimació i la terapèutica del dolor, a partir dels objectius i hipòtesis definits, tant en recerca qualitativa com quantitativa

Específiques:

  • RAE7 Mat 3.1.1. . indicar les característiques dels principals enfocaments teòric-metodològics en recerca qualitativa per al seu ús en el disseny de propostes de recerca, així com els seus principals criteris de rigor i qualitat metodològica. anestèsia
  • RAE7 Mat 3.1.2. . Aplicar les tècniques de recollida d’informació més adients segons els objectius i participants en recerca qualitativa.
  • RAE7 Mat 3.1.3.. Integrar les principals estratègies de mostreig per a la selecció adequada de participants segons els objectius de la recerca quantitativa.
  • RAE7 Mat 3.1.4. Diferenciar entre tipologies de variables per a la seva mesura correcta i precisa en els projectes de recerca quantitativa.
  • RAE8 Mat 3.1. Identificar els principis rectors de bones pràctiques en la recerca amb persones, per al desenvolupament de propostes de recerca que garanteixin l’accessibilitat i la utilització adequada de les dades (principis FAIR)
  • RAE8 Mat 3.1. Identificar l’estructura i el llenguatge acadèmic i científic necessaris per a la comunicació, anàlisi i divulgació oral i escrita dels resultats de recerca, de manera adaptada als diferents fòrums.
  • RAE8 Mat 3.1.1. Utilitzar de manera rigorosa i eficient les diferents bases de dades per a la realització de revisions bibliogràfiques com a eina per a la presa de decisions basades en l’evidència.

Continguts

  • Tema 1. Fonaments de la recerca:

    • Pràctica basada en l'evidència

    • La recerca científica

    • Paradigmes de recerca i marcs teòrics

  • Tema 2. Planificació d'un projecte de recerca

    • El procés de recerca

    • Plantejament del problema i justificació

    • Criteris de rigor i qualitat en la recerca

    • Estructures bàsiques d'un projecte o article científic

    • Formulació d'objectius i preguntes de recerca

  • Tema 3. Disseny d'un projecte de recerca

    • Dissenys de recerca: definició i tipus 

    • La població i el mostreig 

    • Criteris d'inclusió i exclusió 

    • Les variables

  • Tema 4. Revisió bibliogràfica i presa de decisions

    • Cerca bibliogràfica en bases de dades científiques

    • Lectura crítica d'articles

    • Identificació de buits de coneixement

  • Tema 5. Tècniques de recollida d'informació

    • Tècniques en recerca qualitativa 

    • Tècniques en recerca quantitativa

  • Tema 6. Ètica i bones pràctiques en la recerca

    • Principis ètics en recerca amb éssers humans

    • Avaluació ètica i comitès de recerca

    • Principis FAIR per a la gestió de dades

Metodologies d’aprenentatge

  • L'assignatura combina diverses metodologies actives i tradicionals amb l'objectiu d'afavorir un aprenentatge significatiu, participatiu i adaptat als diferents estils d'aprenentatge. S'emprarà el mètode expositiu per introduir els marcs conceptuals fonamentals i oferir una base teòrica sòlida sobre els enfocaments metodològics de la recerca qualitativa i quantitativa, així com sobre els principis ètics i de comunicació científica. Complementàriament, s'aplicarà el model d'aula inversa (flipped classroom) per fomentar la preparació autònoma de l'estudiantat a partir de materials seleccionats prèviament (lectures, vídeos, càpsules docents), que seran treballats i debatuts a l'aula. Aquest enfocament permetrà centrar el temps presencial en la resolució de dubtes, l'anàlisi de casos reals i l'aprofundiment dels continguts mitjançant el diàleg i la reflexió crítica

SISTEMA D'AVALUACIÓ

Informació general sobre l'avaluació:

L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.

La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).

A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).

Taula resum de l'avaluació continuada

30%

Activitat 1 (20%)

Activitat 2 (10%)

Treball col·laboratiu

30%

Activitat 3 (20%)

Activitat 4 (10%)

Treball col·laboratiu

40%

Activitat 5

Treball col·laboratiu