Màster en infermeria aplicada a l'anestèsia, reanimació i terapèutica del dolor
Matèria 3: Metodologia de Recerca
Informació general
Titulació: Màster en infermeria aplicada a l'anestèsia, reanimació y treapèutica del dolor |
Crèdits ECTS: 6 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 1r |
Llengua d'impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Astrid Escrig
-
-
Col·laboradora:
-
Melinda González
-
Competències
Generals:
|
Específiques:
|
Transversals:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1. Comprendre els fonaments bàsics d'un projecte de recerca
- RA2. Identificar els diferents tipus de metodologia de la recerca
- RA3. Estructurar una pregunta de recerca
- RA4. Realitzar una recerca bibliogràfica en les bases de dades més freqüents
- RA5. Integrar i assolir les consideracions ètiques referents a un projecte de recerca
- RA6. Dissenyar un projecte de recerca
Continguts
- Introducció a la recerca infermera
- Infermeria basada en l'evidència
- Característiques de la recerca qualitativa i quantitativa
- Fases del procés de recerca i elements d'un protocol de recerca
- Conceptualització de l'objecte d'estudi
- Rellevància del tema en la pràctica infermera
- Projectes d'innovació infermera
- Cerques d'informació
- Fonts d'informació: bases de dades i literatura gris
- Tipus de cerca
- Estratègies de cerca d'informació: paraules clau, operadors booleans, filtres
- Selecció de la informació rellevant i pertinent al tema d'interès
- Emmagatzematge i classificació de la informació
- Metodologia qualitativa
- Etapes d'una recerca qualitativa
- Disseny d'una recerca qualitativa
- Preguntes d'investigació
- Objectius de la recerca
- Aproximació teòrico-metodològica
- Mostra i estratègies de mostreig
- Mètodes de generació de dades
- Tècniques d'anàlisi de les dades
- Programes informàtics de suport a l'anàlisi
- El rigor i l'ètica en la recerca qualitativa
- Limitacions i aplicabilitat de l'estudi
- Metodologia quantitativa
- Formulació d'hipòtesis
- Definició de variables
- Dissenys d'estudi i classificació
- Subjectes d'estudi: Població diana
- Tipus de mostreig i càlcul de la mida de la mostra
- Mètodes de mesura per a l'obtenció de les dades
- Anàlisi de les dades: Descripció de l'estratègia d'anàlisi estadístic
- Aspectes ètics i recollida de dades
- Elaboració d'una base de dades
- Processament de les variables (codificació)
- Anàlisi de les dades i relació amb la hipòtesi inicial
- Limitacions i aplicabilitat de l'estudi
Metodologies docents
- S'utilitzarà una metodologia docent basada en l'aprenentatge continu per l'assoliment de les competències requerides a partir de l'exposició i anàlisi de continguts, treball en equip i elaboració d'activitats.
- A la plataforma Moodle l'alumne disposarà de tota la informació necessària per al correcte desenvolupament de la matèria: Pla Docent, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.
- L'alumne comptarà en tot moment amb el suport i comunicació́ amb l'equip docent. Les estudiants poden sol·licitar tutories amb les professores de l'assignatura.
- Serà especialment important llegir atentament aquest Pla Docent on es detallen totes les activitats formatives i avaluatives, així com les dates i hores de classe i de lliuraments de les activitats avaluables.
- Concretament, l'assignatura incorpora les següents activitats formatives:
- AF1. Explicacions teòriques
- AF2. Discussió i treballs en grup de casos pràctics
- AF3. Tutories presencials (tutor expert)
- AF5. Exercici final/parcial de cada unitat didàctica grupal/ individual
- AF6. Lectures complementàries i consulta de bibliografia
- Les activitats formatives estaran basades en les següents metodologies docents:
- MD1. Activitats presencials dedicades a l'estudi i la resolució d'exercicis i treballs proposats pel professor (estudi i treball personal).
- MD2. Discussió d'un problema plantejat via aula - Aprenentatge basat en el pensament (Thinking-based learning).