Màster en infermeria aplicada a l'anestèsia, reanimació i terapèutica del dolor

Matèria 3: Metodologia de Recerca

← Tornar

Informació general

Titulació:

Màster en infermeria aplicada a l'anestèsia, reanimació y treapèutica del dolor

Crèdits ECTS:

6

Tipus:

Obligatòria

Curs:

1r

Llengua d'impartició:

Castellà / Català

Trimestre:

1r

Professorat

  • Titular:

    • Astrid Escrig

  • Col·laboradora:

    • Melinda González

Competències

Generals:

  • CG2. Capacitat per generar noves idees
  • CG4. Habilitats per a la cerca d'Informació
  • CG5. Vetllar pel manteniment de les competències professionals
  • CG7. Capacitat d'anàlisi i síntesi

Específiques:

  • CE8. Assolir les habilitats en la recerca en l'àmbit de l'anestèsia
  • CE9. Aplicar el codi ètic de la IFNA (Federación Internacional de Enfermeras Anestesistas)

Transversals:

  • CT1.Ser capaç d'aplicar els coneixements adquirits, assolint la expertesa en la pràctica clínica durant tot el procés perioperatori
  • CT2. Participar de les cures infermeres a les unitats especials de reanimació postoperatòria i dolor agut i crònic
  • CT3. Ser capaç de liderar un equip d'aturades
  • CT4. Contribuir a la relació infermera-pacient durant tot el procés perioperatori

Resultats d’aprenentatge

  • RA1. Comprendre els fonaments bàsics d'un projecte de recerca
  • RA2. Identificar els diferents tipus de metodologia de la recerca
  • RA3. Estructurar una pregunta de recerca
  • RA4. Realitzar una recerca bibliogràfica en les bases de dades més freqüents
  • RA5. Integrar i assolir les consideracions ètiques referents a un projecte de recerca
  • RA6. Dissenyar un projecte de recerca

Continguts

  • Introducció a la recerca infermera
    • Infermeria basada en l'evidència
    • Característiques de la recerca qualitativa i quantitativa
    • Fases del procés de recerca i elements d'un protocol de recerca
    • Conceptualització de l'objecte d'estudi
    • Rellevància del tema en la pràctica infermera
    • Projectes d'innovació infermera
       
  • Cerques d'informació
    • Fonts d'informació: bases de dades i literatura gris
    • Tipus de cerca
    • Estratègies de cerca d'informació: paraules clau, operadors booleans, filtres
    • Selecció de la informació rellevant i pertinent al tema d'interès
    • Emmagatzematge i classificació de la informació
       
  • Metodologia qualitativa
    • Etapes d'una recerca qualitativa
    • Disseny d'una recerca qualitativa
      • Preguntes d'investigació
      • Objectius de la recerca
      • Aproximació teòrico-metodològica
      • Mostra i estratègies de mostreig
      • Mètodes de generació de dades
      • Tècniques d'anàlisi de les dades
      • Programes informàtics de suport a l'anàlisi
    • El rigor i l'ètica en la recerca qualitativa
    • Limitacions i aplicabilitat de l'estudi
       
  • Metodologia quantitativa
    • Formulació d'hipòtesis
    • Definició de variables
    • Dissenys d'estudi i classificació
    • Subjectes d'estudi: Població diana
    • Tipus de mostreig i càlcul de la mida de la mostra
    • Mètodes de mesura per a l'obtenció de les dades
    • Anàlisi de les dades: Descripció de l'estratègia d'anàlisi estadístic
    • Aspectes ètics i recollida de dades
    • Elaboració d'una base de dades
    • Processament de les variables (codificació)
    • Anàlisi de les dades i relació amb la hipòtesi inicial
    • Limitacions i aplicabilitat de l'estudi

Metodologies docents

  • S'utilitzarà una metodologia docent basada en l'aprenentatge continu per l'assoliment de les competències requerides a partir de l'exposició i anàlisi de continguts, treball en equip i elaboració d'activitats.
  • A la plataforma Moodle l'alumne disposarà de tota la informació necessària per al correcte desenvolupament de la matèria: Pla Docent, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.
  • L'alumne comptarà en tot moment amb el suport i comunicació́ amb l'equip docent. Les estudiants poden sol·licitar tutories amb les professores de l'assignatura.
  • Serà especialment important llegir atentament aquest Pla Docent on es detallen totes les activitats formatives i avaluatives, així com les dates i hores de classe i de lliuraments de les activitats avaluables.
  • Concretament, l'assignatura incorpora les següents activitats formatives:
    • AF1. Explicacions teòriques
    • AF2. Discussió i treballs en grup de casos pràctics
    • AF3. Tutories presencials (tutor expert)
    • AF5. Exercici final/parcial de cada unitat didàctica grupal/ individual
    • AF6. Lectures complementàries i consulta de bibliografia
  • Les activitats formatives estaran basades en les següents metodologies docents:
    • MD1. Activitats presencials dedicades a l'estudi i la resolució d'exercicis i treballs proposats pel professor (estudi i treball personal).
    • MD2. Discussió d'un problema plantejat via aula - Aprenentatge basat en el pensament (Thinking-based learning).