ESIHMar Simulació - Presentació

|Alt Imatge|

La simulació clínica a l’ESIHMar: model de SimZones

L'Escola Superior d'Infermeria Hospital del Mar empra la simulació clínica com a metodologia d'ensenyament-aprenentatge per a l'adquisició, desenvolupament i avaluació de competències professionals.

El model en el qual es basen els facilitadors de l'aprenentatge experts en aquesta metodologia a l’ESIHMar és en el model de SimZones descrit per Roussin i Weinstock (2017).

Simulació vs habilitats clíniques

A diferència del model tradicional d'entrenament d'habilitats clíniques, en la metodologia de simulació clínica:

  • Les sessions estan liderades per infermeres formades en la metodologia de simulació i per expertes en l'àmbit infermer que es treballi a la sessió. Aquestes actuen com a facilitadores de l'aprenentatge i s'entrenen en les tècniques de debriefing per a ajudar els estudiants a descobrir les creences, assumpcions, valors i judicis existents que guien les seves accions, compartir-los, i iniciar un canvi positiu.
  • Els espais, materials, i perspectiva del debriefing s'adapta als objectius d'aprenentatge formulats.
  • Els objectius busquen el desenvolupament del grup com a equip i la comprensió del comportament dels membres, no només l'adquisició d'habilitats tècniques.
  • La tecnologia és un mitjà per a fer possible el moment clínic i el compromís de l'equip en una situació donada el qual transcendeix la pràctica o la transferència a la realitat.

Metodologies

Espais

El Campus Universitari Mar disposa d'espais equipats de forma realista simulant habitacions d'hospitalització, un box d'una Unitat de Cures Intensives (UCI), una consulta d'Atenció Primària (AP), i un espai polivalent on reproduir l'interior d'un domicili, una ambulància o qualsevol altre espai d'atenció a la persona. Els espais es caracteritzen per ser espais segurs per a l'estudiant, lliures de risc, on poder entrenar les competències i habilitats necessàries per a la pràctica professional. Els espais estan completament equipats i, en ells, els pacients simulats són maniquins robotitzats o actors/actrius professionals, seleccionats en funció dels objectius docents.

Beneficis de la simulació

Beneficis per als estudiants: El model SimZones permet adquirir més seguretat en el rol professional, confiança en les seves capacitats i en la competència per a desenvolupar de forma adequada tasques clíniques, dur a terme raonaments clínics, comunicar-se amb l'equip, el pacient o família, treballar en equip o prendre decisions, entre d'altres.

Beneficis per als facilitadors de l'aprenentatge: El model SimZones proporciona oportunitats per aprendre a ser facilitador de l'aprenentatge i generar experiències úniques fora del rol jeràrquic expert-estudiant; proporciona recompensa gràcies a l'alt grau de satisfacció dels estudiants amb l'ús de la metodologia; ofereix oportunitats de creixement i ascens professional, de desenvolupament d'habilitats de lideratge i reconeixement professional.

Beneficis institucionals: El model SimZones permet crear una cultura d'aprenentatge i gestionar la formació i desenvolupament del personal docent en l'ús de la simulació; permet crear grups d'estudiants i barrejar-los per tal d'assegurar l'aprenentatge; ofereix experiències d'entrenament i assoliment d'expertesa en habilitats tècniques (bucle simple) així com facilita el qüestionament de les assumpcions, valors i normes culturals que guien les accions (doble bucle) amb l’ús de recursos limitats; permet organitzar la recerca en simulació i mesurar el retorn de la inversió.