Grau en Infemeria
Bioètica i Legislació professional.
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 4 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 2n |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 3r |
Professorat
-
Titular:
-
Col·laboradors:
-
Dr. Felipe Solsona Duran
-
Dra. Priscila Giraldo Matamoros
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- Relacionar conceptes i valors personals i professionals
- Analitzar el procés del judici moral
- Identificar les característiques i finalitat de l'activitat professional
- Argumentar les diferents aproximacions ètiques en la cura infermera
- Establir relacions entre les normes deontològiques i els principis bioètics
- Reflexionar sobre els dilemes ètics que es generen en la pràctica del tenir cura
- Analitzar els drets dels/les pacients en el marc del respecte al principi d'autonomia i el deure professional
- Identificar les aportacions del Codi d'Ètica en l'anàlisi i la presa de decisions
- Conèixer les normes legals que regulen l'activitat professional de la infermera
Continguts
- Bloc I. Ètica.
- i. Ètica i moral. Conceptes generals.
- ii. Metodología de la resolució de conflictes ètics.
- iii. La informació al pacient. El consentiment informat. La capacitat dels/les pacients per a prendre decisions.
- iv. Confidencialitat, intimitat i secret.
- v. L'ùs de recursos.
- vi. Qüestions ètiques al final de la vida.
- vii. Els Comitès d'Ètica.
- viii. Les voluntats anticipades. La donació i trasplantament d'òrgans.
- ix. L'objecció de consciència. Testimonis de Jehová. La discriminació positiva del personal sanitari.
- Bloc II. Legislació i dret professional.
- i. Concepto de norma.
- ii. Especialitats, branques del dret.
- iii. Els drets i deures dels/les usuaris /ies.
- iv. La responsabilitat professional.
- v. Normativa sanitària.
Metodologies docents
MÈTODE | ACTIVITAT, AVALUACIÓ i PES |
Sessions plenàries | a) Participació i assistència a classe 5% |
Seminari Simulacions Tutories grupals |
b) Treball de seminari i simulacions individuals i grupals 30% |
Treball de cas | c) Treball grupal d'un cas propi de l'Assignatura 30% |
Estudi i treball autònom individual i de grup | d) Examen: qüestionari de coneixements 35% |
Sistema d’avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
35% |
Bloc 1 |
Activitats derivades dels seminaris |
30% |
Bloc 2 |
Anàlisi d'un cas clínic |
35% |
Bloc 3 |
Prova individual de coneixements |