Grau en Infemeria
Cuidatges d'Infermeria en la persona adulta II
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 6 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 2n |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 3r |
Professorat
-
Titular:
-
Col·laboradores:
-
Dra. Raquel Ayuso Margañon
-
Sr. David Iglesias Villanueva
-
Sr. Alejandro Marieges Gordo
-
Sra. Roser Carme Palau Costafreda
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA 5.1.Conèixer els processos fisiopatològics, les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital
- RA 5.2.Descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
- RA 5.3.Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
- RA 5.4.Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
- RA 5.8.Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en diferents fases
- RA 5.14.Conèixer els principis bàsics d'identificació i actuació en situacions de risc vital i situacions terminals.
- RA 5.20.Analitzar i interpretar les situacions de cures utilitzant la metodologia del procés de cures i les taxonomies infermeres
- RA 5.21.Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.
- RA5.22.Desenvolupar actitud, habilitats cognitives, psicomotrius, i relacionals comunicatives
- RA 5.23.Argumentar de forma estructurada, concisa i contrastada
- RA5.24.Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments
- RA5.25.Utilitzar el diàleg reflexiu i l'autoavaluació de les pròpies experiències d'aprenentatge com a mitjans per al desenvolupament continu del coneixement professional.
Continguts
-
Bloc 1. Atenció infermera a la persona adulta en el procés de salut mental
- Conceptes de salut i malaltia mental
- La patologia mental. Diagnòstic i avaluació
- Valoració infermera de l'estat de salut mental.
- Conceptualització de la infermera i la cura de la salut mental
- Processos aguts de salut mental i principals entitats psicopatològiques i cures infermeres:
- Trastorns psicòtics, personalitat, de l'estat d'ànim i d'ansietat
- Conceptes bàsics. Relació terapèutica.
- Addiccions i infermeria
- Bloc 2. Atenció infermera a la persona adulta en el procés quirúrgic.
-
Definició procés quirúrgic i/o perioperatori : fases i factors de risc en la valoració quirúrgica.
- Valoració infermera : Fase preoperatòria, fase intra-operatòria, fase post-operatòria.
-
- Bloc 3. Atenció infermera a la persona adulta en els processos cardiovasculars
-
Infermeria d'atenció primària i comunitària
- Promoció de la salut i prevenció de la malaltia: HTA, dislipèmia
- Gestió de la demanda. Algoritmes d'actuació
- Atenció a la cronicitat dels processos cardiovasculars: Programa Insuficiència Cardíaca
- Cures d'infermeria específiques del sistema circulatori.
- Ferides agudes i cròniques
-
Infermeria en l'àmbit hospitalari: Processos cardiovasculars aguts
- Valoració infermera: dolor toràcic, dispnea, edema, fatiga, síncope
- Estudis diagnòstics/terapèutics, estudis analítics, valoració hemodinàmica: monitorització
- Cures al pacient:
- Arítmies cardíaques
- Insuficiència cardíaca
- Trastorns cardiovasculars oclusius :
- Síndrome coronària aguda,
- Isquèmia arterial aguda
- Trastorns cardiovasculars inflamatoris e infecciosos.
- IQ cardiovasculars (cirurgia valvular, trasplantament cardíac)
-
-
Bloc 4. Atenció infermera a la persona adulta en els processos neurològics.
-
Infermeria d'atenció primària i comunitària
- Atenció a la cronicitat dels processos del sistema nerviós: Programa ICTUS, programa/GPC d'esclerosi múltiple
-
Infermeria en l'àmbit hospitalari: Processos aguts del sistema nerviós
- Valoració infermera: nivell de consciència, avaluació de la funció pupil·lar, funció cognitiva, funció motora, funció sensorial. Avaluació de la disfàgia, incontinència, estrenyiment. Escales de valoració neurològica.
- Mesures terapèutiques: mobilitat, comunicació, nutrició.
- Procés d'infermeria:
- Ictus isquèmic i hemorràgic
- Crisis comicials. Estatus epilèptic
- Trastorns cerebrovasculars. Codi ICTUS
- Processos oncològics
- IQ cirurgia Parkinson.
- Pacient neurocrític
-
-
Bloc 5. Atenció infermera a la persona adulta en el processos de la dona
- Procés d'infermeria als processos ginecològics: fisiopatologia, problemes de salut amb més prevalença, i atenció infermera:
- Planificació familiar.
- Exploracions ginecològiques.
- Gestació.
- Procés d'infermeria als processos obstètrics:
- Etapa concepcional: embaràs.
- Control i seguiment de l'embaràs.
- Educació sanitari a la gestant/parella.
- Problemes de salut durant la gestació/Complicacions de l'embaràs.
- Part/risc obstètric/puerperi.
- Atenció en l'etapa del climateri, menopausa.
- Procés d'infermeria als processos ginecològics: fisiopatologia, problemes de salut amb més prevalença, i atenció infermera:
Metodologies docents
- En el desenvolupament de l'assignatura s'utilitzarà la plataforma Moodle. En aquest espai es disposarà de la documentació de l'assignatura: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, i s'utilitzarà també com a mitjà de comunicació.
- Els i les estudiants podran realitzar tutories acadèmiques amb l'equip docent de l'assignatura. Els horaris de les tutories acadèmiques estaran disponibles al Moodle a l'inici de l'assignatura.
- A continuació es mostra les principals activitats formatives de l'assignatura:
- Sessions plenàries: Les sessions plenàries són l'espai on es treballaran els continguts teòrics de l'assignatura, utilitzant diferents estratègies: classes magistrals participatives, aula inversa amb activitats de discussió, anàlisi de casos a l'aula on els estudiants exposaran a la professora i la resta d'estudiants part del treball realitzat en el seu temps de treball autònom.
- Seminaris: Els/les estudiants, en grups, treballaran casos supervisats per un professor expert, que actuarà de facilitador. Caldrà fer treball previ de lectures recomanades, i de visualització de vídeos.
- Simulacions: Els/les estudiants treballaran sobre habilitats (una sessió, 2 hores ) i casos simulats a l'aula de simulació d'alta fidelitat (dos sessions, 6 hores ) posant en pràctica els continguts desenvolupats a les classes plenàries i als seminaris.
- Treball autònom i treball tutelat: 70 + 40 = 110 hores
- Preparació dels continguts dels seminaris.
- Preparació de l'examen: estudi, resums, esquemes, mapes conceptuals.
- Lectures de llibres i textos recomanats i obligatoris.
- Visualització i anàlisi de vídeos.
Sistema d’avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
30% |
Bloc 1 |
Anàlisi de casos clínics |
30% |
Bloc 2 |
Activitats derivades dels seminaris |
40% |
Bloc 3 |
Prova individual de coneixements |