Grau en Infemeria

Antropologia de la salut

← Tornar

Informació general

Titulació:

Grau en Infermeria

Crèdits ECTS:

6

Tipus:

Obligatòria

Curs:

1r

Llengua d’impartició:

Castellà / Català

Trimestre:

2n

Professorat

  • Titular:

    • Sra. Rosa Lázaro Castellanos

  • Col·laboradores:

    • Sra. Serena Brigidi

Competències

Generals:

  • G01. Introduir canvis en els mètodes i processos de l'àmbit de coneixement per a donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • G04. Actuar en l'àmbit de coneixement propi, avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere, origen, classe social.

Resultats d’aprenentatge

  • E04.01 Identificar els diferents tipus d'interaccions segons la pertinença a un grup, gènere o comunitat, dins del seu context social i cultural.
  • E04.02 Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn, per a cuidar tant a les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
  • E04.04 Identificar els determinants de la salut i els sistemes de desigualtat que s'observen en l'estructura social.
  • E04.05 Analitzar les desigualtats socials que es manifesten a partir dels eixos de desigualtat social i les necessitats que es deriven.
  • E04.06 Identificar diferents models explicatius del binomi salut-malaltia des de la perspectiva social.
  • E04.07 Reconèixer les relacions de jerarquia i poder que s'estableixen per raons de gènere en la dinàmica social i les especificitats que s'observen en el context social i multicultural.
  • E07.10 Identificar la importància de la competència cultural en els cuidats infermers.
  • E07.11 Identificar la forma en què les persones gestionen els processos de salut tenint en compte els aspectes culturals, valors i creences que generen prejudicis.
  • G01.03 Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per a desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  • G04.01 Identificar la intersecció entre desigualtat de gènere amb altres eixos de desigualtat (edat, classe, origen, racialización, ètnia, sexualitat i identitat/expressió de gènere, diversitat funcional i altres).
  • G04.02 Analitzar les desigualtats de gènere, així com els factors que la sustenten des dels diferents sistemes: El sistema familiar, el de parentiu, l'econòmic, el polític, el simbolisme i els sistemes educatius.

Continguts

MÒDUL 1.

Tema 1. L'antropologia. Un estudi de les relacions humanes

  • Per què importa l'antropologia?
  • L'ésser humà com ser social i cultural
  • La perspectiva holística
  • L'estudi de l'Altre i el mètode comparatiu

Tema 2. L'estudi de la diversitat i les societats

  • Naturalesa i cultura
  • Etnocentrisme i relativisme cultural
  • Cultura i la diversitat humana


Tema 3. Cultura, societat i salut

  • La rellevància de les visions culturals en els processos de salut, malaltia, prevenció i atenció: definició i contextualització.
  • Concepte de disease, illness i sickness.
  • Família i vincles de parentiu.
  • Etnomedicina.
  • Biomedicina: anàlisi del Model Mèdic Hegemònic (MMH).

Tema 2. Cos, salut i violències

  • La construcció social del cos
  • El cos com a espai de privilegi i opressió
  • La perspectiva interseccional
  • La Interseccionalitat en salut i les violències interseccionals


MÒDUL 2.

Tema 3. Salut i desigualtat social:

  • Determinants socials de la salut.
  • Desigualtat i inequitat en salut.


Tema 4. Treball, medi ambient i salut:

  • La relació entre ocupació i salut.
  • La relació entre medi ambient i salut.
  • Riscos laborals.


MÒDUL 3.

  • Salut, malaltia, prevenció i atenció en els processos migratoris: definició i contextualització del fenomen migratori.
  • Factors determinants de la salut en les persones migrants: cultures i procés migratori, amb exemples pràctics.
  • Incorporació d'una perspectiva antiracista i decolonial en l'àmbit de la salut.
  • Pràctica professional en salut dins d'una societat contemporània: competència cultural i consideracions sobre la diversitat en l'entrevista clínica

Metodologies docents

  • El plantejament metodològic de l'assignatura parteix de considerar que cada persona és protagonista del procés d'ensenyament i aprenentatge. L'alumnat ha de ser actiu i autònom en tot el procés i el cos docent ha de secundar-lo, aportant la informació i els recursos necessaris perquè es doni l'aprenentatge.
     
  • Es requereix del treball continuat i d'una actitud participativa i proactiva en les diferents activitats docents.
     
  • L'assignatura és presencial amb assistència no obligatòria.
     
  • Activitat dirigida:
     
    • Existeix un únic grup de teoria. El desenvolupament teòric del tema es compagina amb activitats dins de l'aula, de caràcter més pràctic (individuals i/o en grup), per a consolidar els continguts teòrics i aconseguir les competències de l'assignatura.
       
  • Activitat supervisada:
     
    • Elaboració d'un treball tutoritzat i defensa oral grupal en format debat (no s'acceptaran treballs individuals). Les tutories poden ser presencials o en línia, individuals o en grup.
       
    • L'orientació sobre el treball en l'inici de curs inclou informació sobre el guió, els criteris per a l'avaluació del treball, data de lliurament i presentació oral.

Sistema d’avaluació

Informació general sobre l'avaluació:

L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.

La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIHMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).

A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al Moodle).

Taula resum de l'avaluació continuada

40%

Bloc 1

Examen sobre els continguts del programa

40%

Bloc 2

Participació grupal Seminaris

20%

Bloc 3

Presentacions grupals de textos