Grau en Infemeria
Imatge social del cos i salut
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 4 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 3r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 3r |
Professorat
Competències
Generals:
|
Professionals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1: Identificar la diversitat humana i cultural com una realitat en tots els contextos socials afavorint la inclusió i acceptació de cossos, corporeïtats i subjectivitats, sobretot, en escenaris adversos i contrahegemònics.
- RA2: Valorar les estratègies culturalment més apropiades per a acostar-nos a la diversitat corporal, incorporant consciència i sensibilitat a la professionalitat de la cura, per a evitar estigmes, exclusions i discriminacions.
- RA3: Descriure i analitzar problemàtiques en relació amb els usos i abusos del cos en les societats contemporànies.
- RA4: Identificar el rol disciplinar enfront de la diversitat corporal, respecte de la societat civil i del professional de la salut.
- R45: Utilitzar la innovació i la creativitat per a visualitzar i reflexionar sobre la imatge social del cos, la salut i les/us/és professionals infermers/as/és.
Continguts
- 1.Conceptualització i usos del cos.
- Presentació de l'assignatura, modalitat i avaluacions.
- Marc teòric: estudis del cos i la corporeïtat.
- Activitat grupal: mapatge corporal col·lectiu.
- 2. Construcció d'imaginaris socials entorn del cos
- Discursos de bellesa, salut, estètica, moda i corporeïtats hegemòniques.
- Cossos i la seva manipulació: les marques corporals.
- Comunicació i estereotips de gènere.
- Trastorns alimentosos, gordofobia, corpolatria.
- 3. Rol de la infermeria en les cures: un breu recorregut entorn del cos
- Dona i cuidats com ens veuen i com ens veiem?
- La construcció de la imatge social del professional infermer/a en el temps.
- Guaridores, remeieres, llevadores i infermers/as.
- 4. Diversitat corporal i cossos no normatius
- Cossos dissidents i diversitat funcional
- Diversitat funcional i moviments socials
- Institució i cossos dissidents de la discapacitat.
- 5. Perspectives llatinoamericanes entorn del cos
- La corporalitat com a extensió del territori
- El cos material i simbòlic com a extensió i interacció de/amb la comunitat
- Les cures del cos des de la cosmovisió llatinoamericana
- Mapatges corporals i geografies del cos
- 6. Institucionalització dels cossos
- Biopolítica i corporalitat
- El cos polític, malalt, privat de llibertat, migrat, econòmic, re/productiu
- 7. Cos social i polític: moviments socials i discurs de resistències en salut
- Moviments i col·lectius socials: amb i entorn del cos
- El cos social i polític
- Les cures des de la comprensió social i política
- Sobirania sanitària i el cos
- Educació Popular en salut
- 8. Cossos i recerca: estratègies metodològiques
- Enfocaments metodològics que posen en el centre el cos i la seva subjectivitat
- Tècniques metodològiques: etnografia, autoetnografia, emodiarios, mapatges corporals, acciónparticipación
- 9. Comprensió del cos i corporeïtats en escenaris de diversitat sexual i de gènere Corporeida donis Trans, Cis, LGBTIQAP +
- Teoria Queer i Crep
- Cossos femenins i masculins al debat
- Salut i comprensions diverses
- 10. Espai de reflexió i tancament de l'assignatura
- Presentació de vídeos grupals.
- Retroalimentació i tancament d'assignatura.
Metodologies docents
Activitat |
Metodologia |
Competències |
Resultats d'aprenentatge |
Classes plenàries |
-Classes sincròniques. -Anàlisi de lectures i material audiovisual -Debats col·lectius -Reflexions individuals |
G16, G26, P4, P6, E24, E53 |
RA1, RA2, RA3, RA4. |
Treball grupal i col·laboratiu en classes |
-Treball grupal respecte a lectures i material audiovisual -Activitats d'aprenentatge cooperatiu -Reflexió entorn de mapatges corporals grupals i la seva aplicació en salut -Exposició de treballs grupals: mapatges corporals i anàlisis de lectures i material audiovisual -Presentació de vídeos grupals |
G12, G16, G23, G26, P4, P6, E24, E53 |
RA1, RA2, RA3, RA4, RA5. |
Treball autònom |
-Respondre a les preguntes generadores del Moodle. -Lectura de bibliografia recomanada -Preparació, coordinació i disseny els treballsgrupales e individuales -Preparación del trabajo final |
G12, G16, G23, G26, P4, P6, E11, E24, E53 |
RA1, RA2, RA3, RA4, RA5 |
Avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
40% |
Bloc 1 |
Participació a classe |
30% |
Bloc 2 |
Activitat audiovisual: Usos i cures entorn al cos |
30% |
Bloc 3 |
Activitat individual: Assaig escrit |