Grau en Infemeria
Pràcticum clínic I
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 9 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 3r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
Competències
Generals:
|
Transversals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1. Transferir els coneixements teòrics i pràctics apresos a situacions de cures de les persones en tots els àmbits de la cura.
- RA2. Desenvolupar el procés infermer en la cura de les persones segons l'evidència científica i els mitjans disponibles.
- RA3. Desenvolupar els coneixements, les habilitats i les actituds que intervenen en les cures infermeres, considerant el gènere i context cultural.
- RA4. Demostrar les capacitats d'observació, anàlisi crítica i autoaprenentatge en els processos gerontològics i pal·liatius en els diversos àmbits de cura.
- RA5. Mostrar habilitats comunicatives, estimulatives i terapèutiques que requereixen les diverses situacions de cuidatge.
- RA6. Desenvolupar habilitats de cooperació i de treball amb els diferents professionals que formen els equips interdisciplinaris
- RA7. Actuar d'acord amb els principis ètics i normes legals que regulen la pràctica del cuidatge.
- RA8. Reconèixer els elements de la gestió de cures que intervenen en els diferents processos clínics.
- RA9. Reconèixer i aplicar els principis de qualitat assistencial en la pràctica clínica.
- RA10. Desenvolupar intervencions educatives que contribueixin a mantenir estils de vida saludables i a la millora de la qualitat de vida de les persones.
- RA11. Construir nous coneixements sobre el cuidatge des de la reflexió en l'acció i la reflexió sobre l'acció.
- RA12. Desenvolupar habilitats per garantir la seguretat i el benestar de les persones ateses.
- RA13. Desenvolupar habilitats per garantir la seguretat i el benestar de les persones ateses
- RA14. Realitzar connexions entre el marc teòric i l'àmbit pràctic de la intervenció.
- RA15. Reconèixer les funcions i activitats de la infermera en una àrea concreta d'intervenció.
- RA18. Desenvolupar actituds d'autoanàlisi i d'autoavaluació en el context de les activitats desenvolupades.
- RA19. Observar i participar en les actuacions professionals dels centres de pràctiques col·laborant en les intervencions dutes a terme.
- RA20. Desenvolupar esperit crític i capacitat per a la presa de decisions.
- RA26. Reconeix en les activitats professionals i no professionals l'impacte dels rols de cura en la salut dels cuidadors/es.
- RA29. Es comunica de manera eficaç amb els pacients demostrant consciència de la diferència de poder professional pacient, incloent-hi l'ús d'un llenguatge que minimitzi els desequilibris de poder, validi les experiències de les persones que pateixen i elimini els estereotips de gènere.
- RA30. Sap fer una informació crítica de la informació (diferències per sexe en morbi-mortalitat, desviacions i bretxes de gènere) i adoptar pràctiques que incorporin el coneixement de les diferències segons sexe i les desigualtats de gènere.
- RA31. Incorpora eines per avaluar i monitorar la igualtat de gènere a les intervencions relacionades amb la salut.
- RA32. Sap identificar casos de violència de gènere i coneix els protocols d'actuació davant de les situacions de sospita i/o maltractament (físic, psicològic o sexual).
Continguts
- Els principis ètics i legals que regulen la pràctica de la cura i els valors professionals regulats pel codi deontològic de les infermeres.
- La gestió de les cures que intervenen en els processos clínics.
- La qualitat assistencial en la pràctica clínica: seguretat, mesures preventives, la gestió de les incidències, la gestió emocional i de l'error i la valoració dels estàndards de qualitat de la pròpia tasca mitjançant indicadors objectivables.
- La participació en les cures infermeres a persones ateses per diferents motius.
- La gestió de les necessitats de les persones amb qui es treballa, aplicant una mirada de salut pública que entengui els determinants socials d'aquestes.
- L'aplicabilitat d'ètica professional i el resguard de la legalitat amb autonomia.
- La no discriminació per cap motiu a les persones amb qui es treballa.
- La reflexió individual i guiada per permetre un qüestionament constant de la realitat viscuda en un context d'aprenentatge pràctic en el qual és necessari entendre la realitat sota aquest prisma reflexiu.
Metodologies docents
- Seguint les orientacions de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) els estudis universitaris han de seguir un model centrat en l'estudiant i en l'aprenentatge de competències. Això implica que l'estudiant han d'assumir un rol actiu fent construcció del seu propi coneixement a través d'una actitud crítica, reflexiva, autònoma i de treball permanent.
- En el cas de les assignatures de pràcticum, es combinaran durant el desenvolupament de les pràctiques clíniques diferents activitats de caràcter acadèmic que tindran com a objectiu integrar la teoria, la pràctica i la pràctica basada en l'evidència.
- A través de la plataforma Moodle es posarà a l'abast de l'estudiant tota la informació necessària pel seguiment de l'assignatura. L'avaluació d'aquestes, es comenta al següent apartat.
SISTEMA D'AVALUACIÓ
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació del Pràcticum es basa en la valoració del grau d'assoliment de les competències per l'estudiant mitjançat l'avaluació dels resultats d'aprenentatge. Es planteja una avaluació continuada i formativa, orientada al procés, amb l'objectiu d'afavorir el desenvolupament integral de l'estudiant a la vegada que es generen oportunitats de millora al llarg del procés. S'avaluen les competències bàsiques i genèriques de cadascuna de les assignatures on es desenvolupa el Pràcticum.
Els mètodes d'avaluació del Pràcticum han estat traçats per evidenciar la consecució dels resultats d'aprenentatge en sintonia amb els objectius i les activitats formatives. Permeten avaluar el desenvolupament competencial, tant els coneixements teòrics com les habilitats pràctiques. En aquesta avaluació intervenen el/la tutor/a tutor/a clínic/a (60%), l'estudiant (5%) i el/la tutor/a acadèmic/a (35%).
També s'estableixen mecanismes de feedback personalitzats perquè l'estudiant pugui participar en la concreció de l'avaluació i pugui solucionar els seus dubtes sobre aquesta, a més de rebre informació sobre els resultats obtinguts.
Taula resum de l'avaluació continuada
Activitat | % sobre la nota global |
Diari reflexiu | 10% |
Procés d'Atenció Infermer I Procés d'Atenció Infermer II |
20% |
Treball d'ubicació | 10% |
Seguiment tutor/a acadèmic/a | 5% |
Autoavaluació estudiant | 5% |
Seguiment tutor/a clínica | 50% |