Grau en Infemeria
Pràcticum clínic I
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 9 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 3r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
Competències
Bàsiques i generals:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1. Transferir els coneixements teòrics i pràctics apresos a situacions de cures de les persones en tots els àmbits de la cura.
- RA2. Desenvolupar el procés infermer en la cura de les persones segons l'evidència científica i els mitjans disponibles.
- RA3. Desenvolupar els coneixements, les habilitats i les actituds que intervenen en les cures infermeres, considerant el gènere i context cultural.
- RA5. Mostrar habilitats comunicatives, estimulatives i terapèutiques que requereixen les diverses situacions de cuidatge.
- RA7. Actuar d'acord amb els principis ètics i normes legals que regulen la pràctica del cuidatge.
- RA9. Reconèixer i aplicar els principis de qualitat assistencial en la pràctica clínica.
- RA10. Desenvolupar intervencions educatives que contribueixin a mantenir estils de vida saludables i a la millora de la qualitat de vida de les persones.
- RA11. Construir nous coneixements sobre el cuidatge des de la reflexió en l'acció i la reflexió sobre l'acció.
- RA12. Desenvolupar habilitats per garantir la seguretat i el benestar de les persones ateses.
- RA14. Realitzar connexions entre el marc teòric i l'àmbit pràctic de la intervenció.
- RA15. Reconèixer les funcions i activitats de la infermera en un àrea concreta d'intervenció.
- RA17. Adquirir metodologies i hàbits de treball adients a l'àmbit on es duen a terme les pràctiques pre professionals i aplicar guies clíniques adients.
- RA19. Observar i participar en les actuacions professionals dels centres de pràctiques col·laborant en les intervencions dutes a terme.
- RA21. Descriure els sistemes d'informació sanitària.
Continguts
- Fonaments teòrics anatomofisiològics, fisiopatològics, terapèutics, psicopatològics, polítics sanitaris, així com els coneixements requerits per a la pràctica professional
- Conceptes, habilitats i actituds que intervenen en les cures infermeres a persones adultes en procés de salut i/o malaltia
- Habilitats comunicatives i terapèutiques que requereixen les diverses situacions de cures
- Habilitats de cooperació i de treball amb els diferents professionals que formen els equips interdisciplinaris
- Principis ètics i legals que regulen la pràctica de la cura i els valors professionals regulats pel codi deontològic d'infermeria
- Gestió de cures que intervenen en els processos clínics
- Qualitat assistencial en la pràctica clínica: seguretat, mesures preventives.
- Cures infermeres a malalts ingressats (hospital, centre sociosanitari) per diferents motius (intervencions quirúrgiques, malalties cròniques, neoplàsies, etc.).
- Cures infermeres a malalts o persones grans en el seu domicili o a la consulta d'Atenció Primària
Metodologies docents
- Seguint les orientacions del Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) els estudis universitaris han de seguir un model centrat en l'estudiant i en l'aprenentatge de competències. Això implica que l'estudiant han d'assumir un rol actiu fent construcció del seu propi coneixement a través d'una actitud crítica, reflexiva, autònoma i de treball permanent.
- En el cas del pràcticum Clínic I i II es combinaran durant el desenvolupament de les pràctiques clíniques diferents activitats de caire acadèmic que tindran com a objectiu integrar teoria, pràctica i pràctica basada en l'evidència.
- A través de la plataforma moodle es posarà a l'abast de l'estudiant tota la informació necessària pel seguiment de l'assignatura.
SISTEMA D'AVALUACIÓ
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació del Pràcticum es basa en la valoració del grau d'assoliment de les competències per l'estudiant mitjançat l'avaluació dels resultats d'aprenentatge. Es planteja una avaluació continuada i formativa, orientada al procés, amb l'objectiu d'afavorir el desenvolupament integral de l'estudiant a la vegada que es generen oportunitats de millora al llarg del procés. S'avaluen les competències bàsiques i genèriques de cadascuna de les assignatures on es desenvolupa el Pràcticum.
Els mètodes d'avaluació del Pràcticum han estat traçats per evidenciar la consecució dels resultats d'aprenentatge en sintonia amb els objectius i les activitats formatives. Permeten avaluar el desenvolupament competencial, tant els coneixements teòrics com les habilitats pràctiques. En aquesta avaluació intervenen el/la tutor/a tutor/a clínic/a (60%), l'estudiant (5%) i el/la tutor/a acadèmic/a (35%).
També s'estableixen mecanismes de feedback personalitzats perquè l'estudiant pugui participar en la concreció de l'avaluació i pugui solucionar els seus dubtes sobre aquesta, a més de rebre informació sobre els resultats obtinguts.
Taula resum de l'avaluació continuada
Sistema d'avaluació |
Estratègia |
Persona avaluadora |
Percentatge |
Activitats Acadèmiques |
Diari Reflexiu | Tutora acadèmica | 10% |
Procés d'Atenció d'Infermeria (PAI) | Tutora acadèmica | 10% | |
Treball d'ubicació | Tutora acadèmica | 5% | |
Tutories grupals |
Discussió de casos clínics, temàtiques transversals i treballs en grup. |
Tutora acadèmica |
10% |
Pràctica clínica | Activitats desenvolupades al centre de pràctiques | Tutora clínica i tutora acadèmica 6 | 60% |
Autoavaluació | Rúbrica d'autoavaluació 7 | Estudiant | 5% |
6 La tutora acadèmica serà qui ompli la rúbrica d’avaluació clínica a Moodle. En cas de discrepàncies entre les dues tutores, la tutora acadèmica és qui té una visió global del procés d’aprenentatge de l’estudiant. La titular de l’assignatura pot participar de l’avaluació.
7 Ha d’estar acord amb les valoracions de la tutora clínica i acadèmica. En cap cas podrà haver una diferencia de 2 punts amb aquestes valoracions. La tutora acadèmica serà qui validi la informació i la traspassi oficialment a la rúbrica del llibre qualificador de Moodle. Si la valoració que fa l'estudiant excedeix en més de dos punts a la que fa la tutoria clínica es posarà una nota de 5.