Grau en Infemeria
Pràcticum Avançat I
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 20 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 4t |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Dra. Alícia Lluva Castaño
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1 Transferència dels coneixements apresos a les situacions de cures
- RA2 Realitzar la connexió entre l'àmbit teòric i l'àmbit pràctic d'intervenció
- RA3 Descripció dels sistemes d'informació sanitària
- RA4 Foment d'estils de vida saludables mitjançant l'educació per a la salut.
- RA5 Actuació d'acord amb els principis ètics i normes legals que regulen la pràctica infermera.
- RA6 Reconèixer les funcions i activitats de la infermera en una àrea concreta d'intervenció
- RA7 Desenvolupar coneixements, habilitats i actituds que intervenen en les cures infermeres en situacions complexes i especialitzades
- RA8 Adquisició de metodologies i hàbits de treball adequats a l'àmbit on es desenvolupin les pràctiques pre-professionals i aplicar les guies clíniques adequades
- RA9 Reconeixement dels elements de la gestió de cures que intervenen en els processos clínics.
- RA10 Reconeixement i aplicació dels principis de qualitat assistencial en la pràctica clínica.
- RA11 Construcció de nous coneixements sobre la cura des de la reflexió en l'acció i la reflexió sobre l'acció.
- RA12 Desenvolupament d'actituds d'autoanàlisi i d'autoavaluació en el context de les activitats desenvolupades.
- RA13 Desenvolupament de l'esperit crític i capacitat per a la presa de decisions
- RA14 Observació i participació en les actuacions dels professionals dels centres de pràctiques col·laborant en les intervencions que realitzen.
- RA15 Desenvolupament d'habilitats de cooperació i de treball en equip amb d'altres professionals.
- RA16 Identifica i és capaç d'analitzar les causes estructurals i els efectes de la violència contra les dones i altres violències de gènere.
- RA17 Coneix i utilitza les aportacions de les dones i dels estudis de gènere en la seva disciplina.
- RA18 Sap fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
- RA19 Reconeix en les activitats professionals i no professionals l'impacta dels rols de cura en la salut dels / de les cuidadors / es.
- RA20 És capaç de realitzar una història clínica, examen físic, psicològic, o diagnòstic d'infermeria, de forma específica per a dones i homes.
- RA21 Aplica el coneixement del sistema sexe / gènere en l'anàlisi dels comportaments d'homes i dones i en l'avaluació i assessorament a les i els pacients, a grups i a poblacions sanes.
- RA22 Es comunica de manera eficaç amb els / les pacients demostrant consciència de la diferència de poder professional-pacient, incloent l'ús d'un llenguatge que minimitzi els desequilibris de poder, validi les experiències de les persones que pateixen i elimini els estereotips de gènere.
Continguts
- Conceptualització dels elements significatius de la situació pràctica.
- Situacions d'estudi des de perspectives biopsicosocials i culturals de les cures.
- Coneixements teòrics i pràctics utilitzats en el procés d'indagació de la situació pràctica de forma holística.
- Coneixements apresos a partir de la comprensió de la situació pràctica
- Situacions de cures en els diversos contextos i segons diferents nivells de complexitat.
- Cures infermeres a persones en les diferents etapes del cicle vital, en diversos contextos i graus de complexitat.
- Confrontació d'experiències viscudes amb les creences, suggeriments, sentiments i sensacions que han suscitat les lectures, les dinàmiques grupals i les pràctiques pre-professionals en relació als continguts desenvolupats.
- Interrelació d'idees, conceptes i reflexions que es generin en els debats de l'acció formativa, com a producte de la interacció entre les activitats personals d'estudi i les grupals de contrastació conceptual.
- Funcions, rols i intervencions professionals propis de les situacions de cures complexes.
- Individualització i implementació de plans de cures.
- Elements de la gestió de cures que intervenen en els processos clínics.
- Qualitat assistencial en la pràctica clínica.
- Evidència científica.
- Sistemes d'informació sanitària.
- Educació per a la salut i foment d'estils de vida saludables.
Metodologies docents
- Seguint les orientacions de l' Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), els estudis universitaris han de seguir un model centrat en l'estudiant i en l'aprenentatge de competències. Això implica que l'estudiant ha d'assumir un rol actiu en la construcció del seu propi coneixement a través d'una actitud crítica, reflexiva, autònoma i de treball permanent.
- Per tal d'assolir les competències del Pràcticum Avançat I, es combinaran activitats acadèmiques tutoritzades amb l'objectiu de integrar teoria, pràctica i pràctica basada en l'evidència. Les estratègies d'aprenentatge consisteixen en:
- a. De forma simultània a l'estada clínica: 6 tutories grupals obligatòries i tutories individuals a demanda, amb la tutora acadèmica assignada a cada estudiant. En aquest context es realitzarà el seguiment de l'estada pràctica i es treballaran casos clínics relacionats amb l'àmbit assistencial. Addicionalment es tractaran diferents temàtiques transversals, adaptables a qualsevol entorn assistencial.
- b. Simulació pràctica simultània a l'estada clínica: sessions amb continguts relacionats amb els àmbits pràctics complexes.
- c. Al finalitzar l'estada: tutoria individual amb la tutora acadèmica de cada estudiant, amb l'objectiu de fer un feedback del procés d'aprenentatge i dels resultats assolits.
- A través de la plataforma Moodle es posarà a l'abast de l'estudiant tota la informació necessària pel seguiment de l'assignatura.