Grau en Infemeria
Cuidatges d'Infermeria en la persona adulta II
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 6 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 2n |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 3r |
Professorat
-
Titular:
-
Dra. Amàlia Sillero Sillero
-
-
Col·laboradora:
-
Dr. Antonio R. Moreno Poyato
-
Dra. Raquel Ayuso Margañon
-
Sra. Maria Figueras
-
Dra. Laura Garcia-Lausin
-
Sr. Alvaro Clemente Vivancos
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA 5.1.Conèixer els processos fisiopatològics, les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital
- RA 5.2.Descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
- RA 5.3.Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
- RA 5.4.Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
- RA 5.8.Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en diferents fases
- RA 5.14.Conèixer els principis bàsics d'identificació i actuació en situacions de risc vital i situacions terminals.
- RA 5.20.Analitzar i interpretar les situacions de cures utilitzant la metodologia del procés de cures i les taxonomies infermeres
- RA 5.21.Desenvolupar actituds i habilitats que afavoreixen la comprensió de les situacions pràctiques de cures.
- RA5.22.Desenvolupar actitud, habilitats cognitives, psicomotrius, i relacionals comunicatives
- RA 5.23.Argumentar de forma estructurada, concisa i contrastada
- RA5.24.Desenvolupar el raonament crític: habilitats per a l'anàlisi, l'avaluació i la formulació reflexiva d'arguments
- RA5.25.Utilitzar el diàleg reflexiu i l'autoavaluació de les pròpies experiències d'aprenentatge com a mitjans per al desenvolupament continu del coneixement professional.
Continguts
-
Bloc 1. Atenció infermera a la persona adulta en el procés de salut mental
- Conceptes de salut i malaltia mental
- La patologia mental. Diagnòstic i avaluació
- Valoració infermera de l'estat de salut mental.
- Conceptualització de la infermera i la cura de la salut mental
- Processos aguts de salut mental i principals entitats psicopatològiques i cures infermeres:
- Trastorns psicòtics, personalitat, de l'estat d'ànim i d'ansietat
- Conceptes bàsics. Relació terapèutica.
- Addiccions i infermeria
- Bloc 2. Atenció infermera a la persona adulta en el procés quirúrgic.
-
Definició procés quirúrgic i/o perioperatori : fases i factors de risc en la valoració quirúrgica.
- Valoració infermera : Fase preoperatòria, fase intra-operatòria, fase post-operatòria.
-
- Bloc 3. Atenció infermera a la persona adulta en els processos cardiovasculars
-
Infermeria d'atenció primària i comunitària
- Promoció de la salut i prevenció de la malaltia: HTA, dislipèmia
- Gestió de la demanda. Algoritmes d'actuació
- Atenció a la cronicitat dels processos cardiovasculars: Programa Insuficiència Cardíaca
- Cures d'infermeria específiques del sistema circulatori.
- Ferides agudes i cròniques
-
Infermeria en l'àmbit hospitalari: Processos cardiovasculars aguts
- Valoració infermera: dolor toràcic, dispnea, edema, fatiga, síncope
- Estudis diagnòstics/terapèutics, estudis analítics, valoració hemodinàmica: monitorització
- Cures al pacient:
- Arítmies cardíaques
- Insuficiència cardíaca
- Trastorns cardiovasculars oclusius :
- Síndrome coronària aguda,
- Isquèmia arterial aguda
- Trastorns cardiovasculars inflamatoris e infecciosos.
- IQ cardiovasculars (cirurgia valvular, trasplantament cardíac)
-
-
Bloc 4. Atenció infermera a la persona adulta en els processos neurològics.
-
Infermeria d'atenció primària i comunitària
- Atenció a la cronicitat dels processos del sistema nerviós: Programa ICTUS, programa/GPC d'esclerosi múltiple
-
Infermeria en l'àmbit hospitalari: Processos aguts del sistema nerviós
- Valoració infermera: nivell de consciència, avaluació de la funció pupil·lar, funció cognitiva, funció motora, funció sensorial. Avaluació de la disfàgia, incontinència, estrenyiment. Escales de valoració neurològica.
- Mesures terapèutiques: mobilitat, comunicació, nutrició.
- Procés d'infermeria:
- Ictus isquèmic i hemorràgic
- Crisis comicials. Estatus epilèptic
- Trastorns cerebrovasculars. Codi ICTUS
- Processos oncològics
- IQ cirurgia Parkinson.
- Pacient neurocrític
-
-
Bloc 5. Atenció infermera a la persona adulta en el processos de la dona
- Procés d'infermeria als processos ginecològics: fisiopatologia, problemes de salut amb més prevalença, i atenció infermera:
- Planificació familiar.
- Exploracions ginecològiques.
- Gestació.
- Procés d'infermeria als processos obstètrics:
- Etapa concepcional: embaràs.
- Control i seguiment de l'embaràs.
- Educació sanitari a la gestant/parella.
- Problemes de salut durant la gestació/Complicacions de l'embaràs.
- Part/risc obstètric/puerperi.
- Atenció en l'etapa del climateri, menopausa.
- Procés d'infermeria als processos ginecològics: fisiopatologia, problemes de salut amb més prevalença, i atenció infermera:
Metodologies docents
- En el desenvolupament de l'assignatura s'utilitzarà la plataforma Moodle. En aquest espai es disposarà de la documentació de l'assignatura: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, i s'utilitzarà també com a mitjà de comunicació.
- Els i les estudiants podran realitzar tutories acadèmiques amb l'equip docent de l'assignatura. Els horaris de les tutories acadèmiques estaran disponibles al Moodle a l'inici de l'assignatura.
- A continuació es mostra les principals activitats formatives de l'assignatura:
- Sessions plenàries: Les sessions plenàries són l'espai on es treballaran els continguts teòrics de l'assignatura, utilitzant diferents estratègies: classes magistrals participatives, aula inversa amb activitats de discussió, anàlisi de casos a l'aula on els estudiants exposaran a la professora i la resta d'estudiants part del treball realitzat en el seu temps de treball autònom.
- Seminaris: Els/les estudiants, en grups, treballaran casos supervisats per un professor expert, que actuarà de facilitador. Caldrà fer treball previ de lectures recomanades, i de visualització de vídeos.
- Simulacions: Els/les estudiants treballaran sobre habilitats (una sessió, 2 hores ) i casos simulats a l'aula de simulació d'alta fidelitat (dos sessions, 6 hores ) posant en pràctica els continguts desenvolupats a les classes plenàries i als seminaris.
- Treball autònom i treball tutelat: 70 + 40 = 110 hores
- Preparació dels continguts dels seminaris.
- Preparació de l'examen: estudi, resums, esquemes, mapes conceptuals.
- Lectures de llibres i textos recomanats i obligatoris.
- Visualització i anàlisi de vídeos.