Grau en Infemeria
Pràcticum Introductori II.
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 4 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 2n |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 2n |
Professorat
-
Titular:
-
Dra. Raquel Ayuso Margañón
-
-
Col·laboradors:
- Rocio Albuixech
- Sonia Ayuso
- Anna Bach
- Judith Bellver
- Jordi Fernández
- Rosa Fernández
- Marisol Fernández
- Raquel Fortea
- Montse López
- Ariadna Lluva
- Guillem Novella
- Rosanna Romani
- Alejandra Torrado
- Susana Ubero
- Mònica Ulloa
- Jonatan Villegas
Competències
Bàsiques i generals:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1. Transferir els coneixements teòrics i pràctics apressos a situacions de cures de les persones en tots els àmbits de la cura.
- RA2. Desenvolupar el procés infermer en la cura de les persones segons l'evidència científica i els mitjans disponibles.
- RA3. Desenvolupar els coneixements, les habilitats i les actituds que intervenen en les cures infermeres, considerant el gènere i context cultural.
- RA4. Utilitzar els fonaments, els principis teòrics i els principis metodològics en las situacions reals del tenir cura
- RA5. Mostrar habilitats comunicatives, estimulatives i terapèutiques que requereixen les diverses situacions de cuidatge.
- RA6. Mostrar ser capaç de garantir en tot moment la intimitat, la confidencialitat i el secret professional, sense jutjar a les persones.
- RA7. Actuar d'acord amb els principis ètics i normes legals que regulen la pràctica del cuidatge.
- RA8. Programar activitats i intervencions per protegir la salut i el benestar de les persones, famílies o grups.
- RA9. Reconèixer i aplicar els principis de qualitat assistencial en la pràctica clínica.
Continguts
- Els continguts específics vindran determinats fonamentalment per les assignatures teòriques i teòric pràctiques que s'hagin realitzat abans de l'estada pràctica. Estaran influenciats també pel Centre de destí, per l'assignació del servei o departament, i per la tutor/a clínica i/o tutor/a acadèmica.
- Cal destacar, que més enllà de les assignacions, per a que els/les estudiants siguin capaços d'integrar les coneixements, habilitats i actituds apresses, i també les experiències vivencials acumulades, serà determinant l'aprofitament dels Seminaris i espais tutorials, individuals i grupals, així com l'autoexigència de l'auto-formació.
- Són continguts rellevants en aquesta assignatura:
- La praxis infermera des dels models humanistes i integradors. Les funcions infermeres en els diferents nivells d'atenció sanitària.
- El llenguatge infermer. Diagnòstics, resultats i intervencions d'infermeria d'ús habitual en l'entorn de Cures assignat.
- Les relacions dins de l'equip intra i interdisciplinari de salut. El rol independent i de col·laboració de la infermera.
- El procés d'emmalaltir en les diferents fases del cicle vital. Factors i hàbits de risc. Prevenció i manteniment de la salut. Detecció de situacions de risc per pluripatologia o polimedicació. Eines d'exploració i de diagnòstics clínic.
- La valoració integral infermera i les necessitats/problemes de salut reals i de risc.
- Problemes de salut prevalents en adults, infants o adolescents. Promoció, prevenció i abordatge infermer en els cuidatges professionals bàsics. Detecció d'estils de vida saludables i d'hàbits de risc.
- Les bases anatomo-fisiològiques-patològiques i epidemiològiques necessàries per a la comprensió dels diferents processos d'emmalaltir.
- El marc ètic i legal de les cures infermeres. Drets i deures dels malalts en els nostres centres. Codi deontològic infermer en la pràctica assistencial.
- Característiques específiques del desenvolupament integral, en les etapes del cicle vital.
- Els cuidatges de confort, acompanyament i suport.
- La seguretat física i emocional de les persones i de l'entorn.
- La gestió des fàrmacs. Indicadors de seguretat i d'incidències.
- La interculturalitat: sensibilització i individualització de la competència intercultural en l'atenció infermera.
- Cultures, seguretat i educació alimentària.
- L'ús terapèutics dels aliments i les dietes, i la seguretat alimentària.
- El pla d'atenció infermera: del plantejament teòric a la aplicació pràctica. La valoració i la recollida de dades com a part fonamental del procés de cures.
Metodologies docents
- Seguint les orientacions de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) els estudis universitaris han de seguir un model centrat en l'estudiant i en l'aprenentatge de competències. Això implica que l'estudiant ha d'assumir un ROL ACTIU fent construcció del seu propi coneixement a través d'una actitud crítica, reflexiva, autònoma i de treball continuo tutelat. A més del/la titular de l'assignatura, els estudiants disposaren d'una tutora acadèmica i una tutora clínica amb l'objectiu d'acompanyar el procés d'aprenentatge i ajudar a fer una immersió en els Centres reals de pràctiques que faciliti l'adquisició de les competències infermeres d'aquesta assignatura.
- A través de la plataforma Moodle es posarà a l'abast de l'estudiant la informació necessària pel seguiment i l'avaluació de l'assignatura.
Les metodologies utilitzades s'enumeren a continuació:- MD4. Treball Individual
- MD6. Tutories en grup o individuals
- MD9. Pràctica formativa tutelada
- MD13. Lectura Crítica
- MD14. Estudi de Casos