Grau en Infemeria
Infermeria Gerontològica
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 4 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 3r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Dr. José López Domínguez
-
-
Col·laboradores:
-
Dra. Raquel Ayuso Margañón
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA 18. Identificar els aspectes principals de l'atenció mèdica que precisa la persona adulta en la situació d'alteració de la salut i dependència funcional.
- RA 20. Identificar els diagnòstics dels infermers prevalents i les intervencions de les infermeres possibles en entorns comunitaris, domiciliari, hospitalari i sociosanitari.
- RA 27. Reconèixer l'evolució del concepte de vellesa des de les perspectives: social, cultural i històrica.
- RA 28. Identificar els determinants de salut de la persona gran.
- RA 29. Comprendre els canvis inherents al procés d'envelliment i la seva relació amb la qualitat de vida i la prevenció.
- RA 30. Conèixer les principals síndromes i problemes de la salut i el funcionament, de la salut mental i social prevalents en les persones grans.
- RA 31. Aplicar el procés infermer, des de plantejaments reflexius, sistèmics i integradors de la pràctica del tenir cura.
- RA 32. Planificar i prestar cures orientades als resultats en salut, considerant l'evidència
- científica, les guies de pràctica clínica i avaluant el seu impacte.
- RA 33. Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup comunitat, dins del seu context social i multicultural.
- RA 35. Comprendre els principis ètics que regulen la pràctica de tenir cura i conèixer els valors professionals regulats en el codi ètic d'infermeria.
- RA 36. Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, donar suport al manteniment de
- conductes preventives i terapèutiques.
- RA 37. Conèixer els recursos d'atenció a les persones grans.
- RA 59. Identifica i problematitza les desviacions, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina y en la pràctica de la seva professió.
- RA 60. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
- RA 61. Coneix les polítiques públiques que afecten a la desigualtat en salut i els instruments del gender mainstreaming per a la seva aplicació en els plans e informes relacionats amb la salut.
Continguts
- Unitat 1. Introducció
- Gerontologia - Geriatria
- Definicions d'envelliment
- Aspectes sociodemogràfics e històrics
- Teories d'envelliment
- Unitat 2. Envelliment sa
- Modificacions morfològiques i funcionals inherents al procés d'envelliment
- Canvis en les funcions cognitives i de l'afectivitat
- Canvis en els rols socials
- Unitat 3. Envelliment patològic
- Tipologia ancians
- Valoració geriàtrica Integral (VGI).
- Concepte i dimensions de la valoració geriàtrica
- Objectius de la VGI
- L'autocura en la gent gran: factors inhibidors i factors facilitadors
- Malaltia en el pacient geriàtric
- Definicions: Fragilitat, Pacient Crònic Complex, Model d'Atenció a la Cronicitat Avançada
- Síndromes geriàtrics
- Que són les síndromes geriàtriques
- 3.1. Inanició
- Canvis metabòlics i fisiològics de l'aparell digestiu
- Nutrició i envelliment
- Importància de la nutrició
- Malnutrició
- Trastorns de la deglució: disfàgia
- 3.2. Incontinència
- Incontinència urinària
- Incontinència fecal
- Restrenyiment
- 3.3. Immobilitat i inestabilitat
- L'envelliment: efectes en la marxa i la mobilitat
- Immobilitat en l'ancià
- Caigudes
- Tipus de restriccions en l'ancià
- Úlceres per pressió
- 3.4. Deteriorament cognitiu
- Deterior cognitiu lleu
- Demència
- Delirium/síndrome confusional agut
- 3.5. Trastorns psicosomàtics
- Depressió
- Ansietat en la persona anciana
- Trastorns del son
- 3.6. Deprivació sensorial
- Alteracions de la visió i de l'oïda
- 3.7. Farmacologia i iatrogènia
- Resposta farmacològica en l'ancià
- Canvis en la farmacocinètica i la farmacodinàmica.
- Polifarmàcia, interaccions farmacològiques
- Medicació inadequada en l'ancià
Metodologies docents
- En el desenvolupament de l'assignatura s'utilitzarà, principalment, la plataforma Moodle. En aquest espai es disposarà de la documentació de l'assignatura: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.
- Es faran sessions plenàries que combinaran les classes magistrals amb exemple de casos.
- Es durà a terme l'aprenentatge basat en problemes (A.B.P.), metodologia d'ensenyament que involucra als alumnes de manera activa en l'aprenentatge de coneixements i habilitats a través del plantejament d'un problema o situació complexa.
- Es posaran en pràctica simulacions (S.M.L.), que seran una estratègia educativa per a l'adquisició de competències en infermeria.
- També es realitzaran seminaris que a partir de la interacció alumne-professional, s'aprofundirà en determinats aspectes de l'assignatura.
- Els estudiants tindran tutories opcionals amb el professor de l'assignatura. A l'inici de l'assignatura disposaran dels horaris a Moodle.