Grau en Infemeria
Infermeria Gerontològica
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 4 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 3r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Dr. José López Domínguez
-
-
Col·laboradores:
-
Dra. Raquel Ayuso Margañón
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA 18. Identificar els aspectes principals de l'atenció mèdica que precisa la persona adulta en la situació d'alteració de la salut i dependència funcional.
- RA 20. Identificar els diagnòstics dels infermers prevalents i les intervencions de les infermeres possibles en entorns comunitaris, domiciliari, hospitalari i sociosanitari.
- RA 27. Reconèixer l'evolució del concepte de vellesa des de les perspectives: social, cultural i històrica.
- RA 28. Identificar els determinants de salut de la persona gran.
- RA 29. Comprendre els canvis inherents al procés d'envelliment i la seva relació amb la qualitat de vida i la prevenció.
- RA 30. Conèixer les principals síndromes i problemes de la salut i el funcionament, de la salut mental i social prevalents en les persones grans.
- RA 31. Aplicar el procés infermer, des de plantejaments reflexius, sistèmics i integradors de la pràctica del tenir cura.
- RA 32. Planificar i prestar cures orientades als resultats en salut, considerant l'evidència
- científica, les guies de pràctica clínica i avaluant el seu impacte.
- RA 33. Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup comunitat, dins del seu context social i multicultural.
- RA 35. Comprendre els principis ètics que regulen la pràctica de tenir cura i conèixer els valors professionals regulats en el codi ètic d'infermeria.
- RA 36. Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, donar suport al manteniment de
- conductes preventives i terapèutiques.
- RA 37. Conèixer els recursos d'atenció a les persones grans.
- RA 59. Identifica i problematitza les desviacions, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina y en la pràctica de la seva professió.
- RA 60. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
- RA 61. Coneix les polítiques públiques que afecten a la desigualtat en salut i els instruments del gender mainstreaming per a la seva aplicació en els plans e informes relacionats amb la salut.
Continguts
- Unitat 1. Introducció
- Gerontologia - Geriatria
- Definicions d'envelliment
- Aspectes sociodemogràfics e històrics
- Teories d'envelliment
- Unitat 2. Envelliment sa
- Modificacions morfològiques i funcionals inherents al procés d'envelliment
- Canvis en les funcions cognitives i de l'afectivitat
- Canvis en els rols socials
- Unitat 3. Envelliment patològic
- Tipologia ancians
- Valoració geriàtrica Integral (VGI).
- Concepte i dimensions de la valoració geriàtrica
- Objectius de la VGI
- L'autocura en la gent gran: factors inhibidors i factors facilitadors
- Malaltia en el pacient geriàtric
- Definicions: Fragilitat, Pacient Crònic Complex, Model d'Atenció a la Cronicitat Avançada
- Síndromes geriàtrics
- Que són les síndromes geriàtriques
- 3.1. Inanició
- Canvis metabòlics i fisiològics de l'aparell digestiu
- Nutrició i envelliment
- Importància de la nutrició
- Malnutrició
- Trastorns de la deglució: disfàgia
- 3.2. Incontinència
- Incontinència urinària
- Incontinència fecal
- Restrenyiment
- 3.3. Immobilitat i inestabilitat
- L'envelliment: efectes en la marxa i la mobilitat
- Immobilitat en l'ancià
- Caigudes
- Tipus de restriccions en l'ancià
- Úlceres per pressió
- 3.4. Deteriorament cognitiu
- Deterior cognitiu lleu
- Demència
- Delirium/síndrome confusional agut
- 3.5. Trastorns psicosomàtics
- Depressió
- Ansietat en la persona anciana
- Trastorns del son
- 3.6. Deprivació sensorial
- Alteracions de la visió i de l'oïda
- 3.7. Farmacologia i iatrogènia
- Resposta farmacològica en l'ancià
- Canvis en la farmacocinètica i la farmacodinàmica.
- Polifarmàcia, interaccions farmacològiques
- Medicació inadequada en l'ancià
Metodologies docents
- En el desenvolupament de l'assignatura s'utilitzarà, principalment, la plataforma Moodle. En aquest espai es disposarà de la documentació de l'assignatura: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.
- Es faran sessions plenàries que combinaran les classes magistrals amb exemple de casos.
- Es durà a terme l'aprenentatge basat en problemes (A.B.P.), metodologia d'ensenyament que involucra als alumnes de manera activa en l'aprenentatge de coneixements i habilitats a través del plantejament d'un problema o situació complexa.
- Es posaran en pràctica simulacions (S.M.L.), que seran una estratègia educativa per a l'adquisició de competències en infermeria.
- També es realitzaran seminaris que a partir de la interacció alumne-professional, s'aprofundirà en determinats aspectes de l'assignatura.
- Els estudiants tindran tutories opcionals amb el professor de l'assignatura. A l'inici de l'assignatura disposaran dels horaris a Moodle.
Avaluació
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades.
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar.
Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. D'entre els elements d'avaluació d'un mateix bloc podran donar-se proves que no hagin estat superades, sense que aquestes impedeixin que es faci mitjana entre elles, a excepció de quan s'especifiqui el contrari en el pla docent de l'assignatura. És obligatori que l'estudiantat es presenti a totes les activitats per tal que aquestes facin mitjana dins d'un mateix bloc. En cas de no presentar-se a una de les proves obligatòries d'acord amb una causa justificada, el bloc corresponent es considerarà no aprovat, independentment de que la mitjana de les diferents proves obtingui una qualificació superior a 5, havent-se l'estudiant de presentar a la recuperació de la prova que es consideri oportuna, sempre que la PDA no especifica el contrari.
Pel que fa a la recuperació, suspendre 1 dels tres blocs implicarà haver-lo de recuperar amb una prova equivalent a les característiques de les proves que el componen. Suspendre dos o més blocs implicarà haver de recuperar la totalitat de l'assignatura mitjançant una o més proves que garanteixin l'assoliment dels diferents resultats d'aprenentatge compresos en els diferents blocs. Totes les recuperacions es duran a terme en el període establert per a aquest fi, podent-se examinar l'estudiantat de més d'una prova si així es requereix. D'acord amb l'article 11.4.2 de la Normativa Acadèmica dels estudis de Grau a la UPF, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació.
Descripció de les diferents proves d'avaluació continuada
A nivell avaluatiu l'assignatura s'estructura en tres blocs. El Bloc I que inclou proves d'avaluació contínua en forma de treball individual i col·laboratiu, mitjançant la realització d'activitats (activitat individual + A.B.P.). D'altra banda, el Bloc II contempla les proves d'avaluació contínua en forma de treball col·laboratiu que s'articularan a través de les activitats a realitzar (Seminaris). Finalment, el Bloc III inclou les activitats d'avaluació contínua individual que ha de dur a terme l'estudiant durant el desenvolupament de l'assignatura (examen).
Normativa general (llegir molt atentament):
- L'assistència a les sessions sincròniques no és obligatòria però sí molt recomanable. No obstant això, en cas d'assistir serà necessari connectar la cambra i participar activament de les diferents activitats sincròniques formatives propostes.
- L'assistència a les sessions del seminari ha de ser del 100%. Es contemplarà la possibilitat d'absències justificades, sempre que estiguin correctament documentades, amb un màxim de 48 hores després del seminari.
- Per a aprovar l'assignatura és necessari obtenir una qualificació mínima de "5" en cadascun dels tres blocs de l'assignatura. Si se suspèn un dels tres blocs, implica haver-ho de recuperar amb una prova equivalent a les característiques de les proves que la componen. No obstant això, si se suspenen dos blocs o més, l'estudiant haurà de reavaluar "tota l'assignatura".
- Tenir una conducta disruptiva (no obrir la cambra durant les sessions sincròniques sense causa justificada, distorsionar, tenir un tracte inadequat amb qualsevol membre de la comunitat educativa, no respectar les normes de convivència i presència, etc.) pot ser penalitzat pel coordinador de l'assignatura no permetent l'accés de l'estudiant a les sessions sincròniques de l'assignatura i/o els seminaris.
- Els treballs que es lliurin fora de la data proposada (dia i hora), siguin individuals o grupals, no seran corregits i la nota serà zero.
Taula resum de l'avaluació continuada
Bloc (%) |
Activitat |
% sobre la nota global |
Termini lliurament / data |
Hores de dedicació per l'estudiant |
Activitat de recuperació (si s'escau) |
I |
Activitat individual |
10% |
Pendent concreta |
5H |
No procedeix |
I |
A.B.P (Cas) |
25% |
Veure Moodle (A.B.P.) |
20H |
Prova de similars característiques |
II |
Seminari 1 (Cas) |
30% |
Grups ¿? 09/11/22 |
6,6H |
Prova de similars característiques |
II |
Seminari 2 (Cas) |
Grups ¿? 14/11/22 |
6,6H |
||
II |
Seminari 3 (Cas) |
Grups ¿? 23/11/22 24/11/22 |
6,6H |
||
III |
Prova individual de coneixement. Tipus test 50 preguntes |
35% |
¿ ? |
20H |
Prova de similars característiques |