Grau en Infemeria

Pràcticum Avançat I

← Tornar

Informació general

Titulació:

Grau en Infermeria

Crèdits ECTS:

20

Tipus:

Obligatòria

Curs:

4t

Llengua d’impartició:

Castellà / Català

Trimestre:

1r

Professorat

Competències

Generals:

  • CG1. Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de prestar una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables.
  • CG2. Planificar i prestar cures d'infermeria dirigides a les persones, famílies o grups, orientades als resultats de salut, avaluant el seu impacte, per mitjà de guies de pràctica clínica i assistencial que descriguin els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • CG3. Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • CG4. Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del genere, grup p comunitat, dins del context social i multicultural. CG5. Dissenyar sistemes de cures dirigits a les persones, famílies o grups, avaluant el seu impacte i establint-ne les modificacions oportunes.
  • CG5. Dissenyar sistemes de cures dirigits a les persones, famílies o grups, avaluant el seu impacte i establint-ne les modificacions oportunes.
  • CG6. Basar les intervencions d'infermeria en l'evidència científica i els mitjans disponibles.
  • CG7. Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences i valors, garantint el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • CG8. Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la forma en què viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • CG9. Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de conductes preventives i terapèutiques
  • CG10. Protegir la Salut i el benestar de les persones, família i grups atesos, garantint la seva seguretat.
  • CG11. Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per a la salut. 
  • CG12. Conèixer el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, comprenent les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació. 
  • CG13. Conèixer els principis de finançament sanitari i sociosanitari i utilitzar adequadament els recursos disponibles.
  • CG14. Establir mecanismes d'avaluació, considerant-ne els aspectes científic-tècnics i de qualitat.
  • CG15. Treballar amb l'equip de professionals com unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
  • CG16. Conèixer els sistemes d'informació sanitària. 
  • CG17. Realitzar les cures infermeres basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial. 
  • CG18. Conèixer les estratègies per adoptar mesures de confortabilitat i atenció de símptomes, adreçades al pacient i família, en l'aplicació de cures pal·liatives que contribueixin a alleujar la situació de malalts avançats i terminals. 
  • CG20. Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC

Transversals:

  • CT1. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions (Perspectiva de gènere AQU).

Específiques:

  • CE2. Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
  • CE3. Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació, i els mecanismes d'acció d'aquests.
  • CE4. Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i/o efectes derivats de la seva administració i consum. 
  • CE5. Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. Identificar els nutrients i els aliments en què es troben. Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
  • CE6. Aplicar les tecnologies i els sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.
  • CE7. Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
  • CE8. Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en aquestes. Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
  • CE9. Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
  • CE10. Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència. 
  • CE12. Comprendre, des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
  • CE13. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
  • CE14. Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
  • CE15. Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, l'individu, la família i la comunitat. 
  • CE16. Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats que cal desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat. Comprendre la funció i les activitats i l'actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut. Promoure la participació de les persones, la família i els grups en el seu procés de salut-malaltia. Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat. Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs al nivell de salut d'individus i grups. Aplicar els mètodes i els procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut. Educar, facilitar i donar suport a la salut.
  • CE17. Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les diferents fases. Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut. Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i fer-ne l'avaluació. Realitzar les tècniques i els procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars. Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut. Tenir una actitud cooperativa amb els membres de l'equip.
  • CE20. Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió a la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
  • CE21. Conèixer els problemes de salut més freqüents a la gent gran. Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona gran.
  • CE22. Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol. Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i de la gestió de cures. Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups.
  • CE23. Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria. Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
  • CE26. Pràctiques pre-professionals, en forma de rotatori clínic independent i amb una avaluació final de competències, en els centres de salut, hospitals i altres centres assistencials que permetin incorporar els valors professionals, competències de comunicació assistencial, raonament clínic, gestió clínica i judici crític, integrant en la pràctica professional els coneixements, habilitats i actituds de la Infermeria, basats en principis i valors, associats a les competències descrites en els objectius generals i en les matèries que conformen el títol.
     

Resultats d’aprenentatge

  • RA1. Transferir els coneixements teòrics i pràctics apresos a situacions de cura de les persones grans en tots els àmbits de cura.
  • RA2. Desenvolupar el procés infermer en la cura de les persones a l'àmbit gerontològic, segons l'evidència científica i els mitjans disponibles.
  • RA3. Desenvolupar els coneixements, les habilitats i les actituds que intervenen en les cures infermeres a persones en procés d'envelliment i mort, considerant-ne el gènere i el context cultural.
  • RA4. Demostrar les capacitats d'observació, anàlisi crítica i autoaprenentatge en els processos gerontològics i pal·liatius en els diversos àmbits de cura.
  • RA5. Mostrar les habilitats comunicatives, estimulatives i terapèutiques que requereixen les diverses situacions de cura.
  • RA6. Desenvolupar habilitats de cooperació i de treball amb els diferents professionals que formen els equips interdisciplinaris.
  • RA7. Actuar d'acord amb els principis ètics i les normes legals que regulen la pràctica de la cura.
  • RA8. Reconèixer els elements de la gestió de cures que intervenen en els diferents processos clínics.
  • RA9. Reconèixer i aplicar els principis de qualitat assistencial a la pràctica clínica.
  • RA10. Desenvolupar intervencions educatives que contribueixin a mantenir estils de vida saludables i a la millora de la qualitat de vida de les persones.
  • RA11. Construir nous coneixements sobre la cura des de la reflexió a l'acció i la reflexió sobre l'acció.
  • RA12. Planificar i prestar cures orientades als resultats en salut, considerant les guies de pràctica clínica i avaluant-ne l'impacte.
  • RA13. Desenvolupar habilitats per garantir la seguretat i el benestar de les persones ateses.
  • RA14. Realitzar connexions entre el marc teòric i l'àmbit pràctic d'intervenció.
  • RA15. Reconèixer les funcions i les activitats de la infermera en una àrea concreta d'intervenció.
  • RA16. Desenvolupar coneixements, habilitats i actituds que intervenen en les cures infermeres en situacions complexes i especialitzades.
  • RA17. Adquirir metodologies i hàbits de treball adequats a l'àmbit on es desenvolupin les pràctiques professionals i aplicar les guies clíniques adequades.
  • RA18. Desenvolupar actituds d'autoanàlisi i d'autoavaluació en el context de les activitats desenvolupades.
  • RA19. Observar i participar en les actuacions dels professionals dels centres de pràctiques col·laborant en les intervencions realitzades per aquests.
  • RA20. Desenvolupar esperit crític i capacitat per a la presa de decisions.
  • RA21. Descriure els sistemes d'informació sanitària.
  • RA22. Identifica i és capaç d'analitzar les causes estructurals i els efectes de la violència contra les dones i altres violències de gènere.
  • RA23. Identifica i problematitza les desviacions, els estereotips i els rols de gènere en la seva disciplina i en la seva professió.
  • RA24. Coneix i utilitza les aportacions de les dones i dels estudis de gènere a la seva disciplina.
  • RA25. Sap fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
  • RA26. Reconeix en les activitats professionals i no professionals l'impacte dels rols de cura en la salut dels cuidadors/es.
  • RA27. És capaç de fer una història clínica, examen físic, psicològic, o diagnòstic d'infermeria, de forma específica per a dones i homes.
  • RA28. Aplica el coneixement del sistema sexe/gènere en l'anàlisi dels comportaments d'homes i dones i en l'avaluació i l'assessorament a les i els pacients, a grups i poblacions sanes. 
  • RA29. Es comunica de manera eficaç amb els pacients demostrant consciència de la diferència de poder professional pacient, incloent-hi l'ús d'un llenguatge que minimitzi els desequilibris de poder, validi les experiències de les persones que pateixen i elimini els estereotips de gènere.
  • RA30. Sap fer una informació crítica de la informació (diferències per sexe en morbimortalitat, desviacions i bretxes de gènere) i adoptar pràctiques que incorporin el coneixement de les diferències segons sexe i les desigualtats de gènere.
  • RA31. Incorpora eines per avaluar i monitoritzar la igualtat de gènere a les intervencions relacionades amb la salut.
  • RA32. Sap identificar casos de violència de gènere i coneix els protocols d'actuació davant de les situacions de sospita i/o maltractament (físic, psicològic o sexual).

Continguts

  • A les assignatures del pràcticum, es demana l'aplicació pràctica del contingut teòric i simulat treballat al campus a les diferents assignatures cursades fins al moment de l'estada. D'aquesta manera, per aquest període, es demana aplicar: 
  • La qualitat assistencial en la pràctica clínica: seguretat, mesures preventives, la gestió de les incidències, la gestió emocional i de l'error i la valoració dels estàndards de qualitat de la mateixa tasca mitjançant indicadors objectivables. 
  • La participació i coordinació de les cures infermeres a persones ateses per diferents motius.
  • La gestió de les necessitats de les persones amb qui es treballa, aplicant una mirada salubrista que entengui els determinants socials d'aquestes. 
  • L'aplicabilitat d'ètica professional i el resguard de la legalitat amb autonomia. 
  • La no discriminació per cap motiu a les persones amb qui es treballa. 
  • La reflexió individual i guiada per permetre un qüestionament constant de la realitat viscuda en un context d'aprenentatge pràctic en el qual és necessari entendre la realitat sota aquest prisma reflexiu.

Metodologies docents

  • Seguint les orientacions de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) els estudis universitaris han de seguir un model centrat en l'estudiant i en l'aprenentatge de competències. Això implica que l'estudiant ha d'assumir un rol actiu fent construcció del seu propi coneixement a través d'una actitud crítica, reflexiva, autònoma i de treball permanent.
  • En el cas de les assignatures de pràcticum, es combinaran durant el desenvolupament de les pràctiques clíniques diferents activitats de caràcter acadèmic que tindran com a objectiu integrar la teoria, la pràctica i la pràctica basada en l'evidència.
  • A través de la plataforma Moodle es posarà a l'abast de l'estudiant tota la informació necessària per al seguiment de l'assignatura. L'avaluació d'aquestes, es comenta al següent apartat.

Sistema d’avaluació

Informació general sobre l'avaluació:

L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.

La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIHMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).

A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al Moodle).

Taula resum de l'avaluació continuada

Activitat % sobre la nota global
Diari reflexiu 10%
Procés d'Atenció Infermer 10%
Treball d'ubicació 10%
Estudi de cas 10%
Seguiment tutor/a acadèmic/a 5%
Autoavaluació estudiant 5%
Seguiment tutor/a clínica 50%