Grau en Infemeria
Pràcticum Avançat I
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 20 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 4t |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
Competències
Generals:
|
Transversals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1. Transferir els coneixements teòrics i pràctics apresos a situacions de cura de les persones grans en tots els àmbits de cura.
- RA2. Desenvolupar el procés infermer en la cura de les persones a l'àmbit gerontològic, segons l'evidència científica i els mitjans disponibles.
- RA3. Desenvolupar els coneixements, les habilitats i les actituds que intervenen en les cures infermeres a persones en procés d'envelliment i mort, considerant-ne el gènere i el context cultural.
- RA4. Demostrar les capacitats d'observació, anàlisi crítica i autoaprenentatge en els processos gerontològics i pal·liatius en els diversos àmbits de cura.
- RA5. Mostrar les habilitats comunicatives, estimulatives i terapèutiques que requereixen les diverses situacions de cura.
- RA6. Desenvolupar habilitats de cooperació i de treball amb els diferents professionals que formen els equips interdisciplinaris.
- RA7. Actuar d'acord amb els principis ètics i les normes legals que regulen la pràctica de la cura.
- RA8. Reconèixer els elements de la gestió de cures que intervenen en els diferents processos clínics.
- RA9. Reconèixer i aplicar els principis de qualitat assistencial a la pràctica clínica.
- RA10. Desenvolupar intervencions educatives que contribueixin a mantenir estils de vida saludables i a la millora de la qualitat de vida de les persones.
- RA11. Construir nous coneixements sobre la cura des de la reflexió a l'acció i la reflexió sobre l'acció.
- RA12. Planificar i prestar cures orientades als resultats en salut, considerant les guies de pràctica clínica i avaluant-ne l'impacte.
- RA13. Desenvolupar habilitats per garantir la seguretat i el benestar de les persones ateses.
- RA14. Realitzar connexions entre el marc teòric i l'àmbit pràctic d'intervenció.
- RA15. Reconèixer les funcions i les activitats de la infermera en una àrea concreta d'intervenció.
- RA16. Desenvolupar coneixements, habilitats i actituds que intervenen en les cures infermeres en situacions complexes i especialitzades.
- RA17. Adquirir metodologies i hàbits de treball adequats a l'àmbit on es desenvolupin les pràctiques professionals i aplicar les guies clíniques adequades.
- RA18. Desenvolupar actituds d'autoanàlisi i d'autoavaluació en el context de les activitats desenvolupades.
- RA19. Observar i participar en les actuacions dels professionals dels centres de pràctiques col·laborant en les intervencions realitzades per aquests.
- RA20. Desenvolupar esperit crític i capacitat per a la presa de decisions.
- RA21. Descriure els sistemes d'informació sanitària.
- RA22. Identifica i és capaç d'analitzar les causes estructurals i els efectes de la violència contra les dones i altres violències de gènere.
- RA23. Identifica i problematitza les desviacions, els estereotips i els rols de gènere en la seva disciplina i en la seva professió.
- RA24. Coneix i utilitza les aportacions de les dones i dels estudis de gènere a la seva disciplina.
- RA25. Sap fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
- RA26. Reconeix en les activitats professionals i no professionals l'impacte dels rols de cura en la salut dels cuidadors/es.
- RA27. És capaç de fer una història clínica, examen físic, psicològic, o diagnòstic d'infermeria, de forma específica per a dones i homes.
- RA28. Aplica el coneixement del sistema sexe/gènere en l'anàlisi dels comportaments d'homes i dones i en l'avaluació i l'assessorament a les i els pacients, a grups i poblacions sanes.
- RA29. Es comunica de manera eficaç amb els pacients demostrant consciència de la diferència de poder professional pacient, incloent-hi l'ús d'un llenguatge que minimitzi els desequilibris de poder, validi les experiències de les persones que pateixen i elimini els estereotips de gènere.
- RA30. Sap fer una informació crítica de la informació (diferències per sexe en morbimortalitat, desviacions i bretxes de gènere) i adoptar pràctiques que incorporin el coneixement de les diferències segons sexe i les desigualtats de gènere.
- RA31. Incorpora eines per avaluar i monitoritzar la igualtat de gènere a les intervencions relacionades amb la salut.
- RA32. Sap identificar casos de violència de gènere i coneix els protocols d'actuació davant de les situacions de sospita i/o maltractament (físic, psicològic o sexual).
Continguts
- A les assignatures del pràcticum, es demana l'aplicació pràctica del contingut teòric i simulat treballat al campus a les diferents assignatures cursades fins al moment de l'estada. D'aquesta manera, per aquest període, es demana aplicar:
- La qualitat assistencial en la pràctica clínica: seguretat, mesures preventives, la gestió de les incidències, la gestió emocional i de l'error i la valoració dels estàndards de qualitat de la mateixa tasca mitjançant indicadors objectivables.
- La participació i coordinació de les cures infermeres a persones ateses per diferents motius.
- La gestió de les necessitats de les persones amb qui es treballa, aplicant una mirada salubrista que entengui els determinants socials d'aquestes.
- L'aplicabilitat d'ètica professional i el resguard de la legalitat amb autonomia.
- La no discriminació per cap motiu a les persones amb qui es treballa.
- La reflexió individual i guiada per permetre un qüestionament constant de la realitat viscuda en un context d'aprenentatge pràctic en el qual és necessari entendre la realitat sota aquest prisma reflexiu.
Metodologies docents
- Seguint les orientacions de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) els estudis universitaris han de seguir un model centrat en l'estudiant i en l'aprenentatge de competències. Això implica que l'estudiant ha d'assumir un rol actiu fent construcció del seu propi coneixement a través d'una actitud crítica, reflexiva, autònoma i de treball permanent.
- En el cas de les assignatures de pràcticum, es combinaran durant el desenvolupament de les pràctiques clíniques diferents activitats de caràcter acadèmic que tindran com a objectiu integrar la teoria, la pràctica i la pràctica basada en l'evidència.
- A través de la plataforma Moodle es posarà a l'abast de l'estudiant tota la informació necessària per al seguiment de l'assignatura. L'avaluació d'aquestes, es comenta al següent apartat.
Sistema d’avaluació
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIHMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al Moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
Activitat | % sobre la nota global |
Diari reflexiu | 10% |
Procés d'Atenció Infermer | 10% |
Treball d'ubicació | 10% |
Estudi de cas | 10% |
Seguiment tutor/a acadèmic/a | 5% |
Autoavaluació estudiant | 5% |
Seguiment tutor/a clínica | 50% |