Grau en Infemeria
Pràcticum Introductori I.
Informació general
Titulació: Grau en Infermeria |
Crèdits ECTS: 4 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 2n |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
Competències
Generals:
|
Transversals:
|
Específiques:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1. Transferir els coneixements teòrics i pràctics apressos a situacions de cures de les persones en tots els àmbits de la cura.
- RA2. Desenvolupar el procés infermer en la cura de les persones segons l'evidència científica i els mitjans disponibles.
- RA5. Mostrar habilitats comunicatives, estimulatives i terapèutiques que requereixen les diverses situacions de cuidatge.
- RA6. Mostrar ser capaç de garantir en tot moment la intimitat, la confidencialitat i el secret professional, sense jutjar a les persones.
- RA7. Actuar d'acord amb els principis ètics i normes legals que regulen la pràctica del cuidatge.
- RA11. Construir nous coneixements sobre la cura des de la reflexió a l'acció i la reflexió sobre l'acció.
- RA14. Realitzar connexions entre el marc teòric i l'àmbit pràctic d'intervenció.
- RA15. Reconèixer les funcions i les activitats de la infermera en una àrea concreta d'intervenció.
- RA18. Desenvolupar actituds d'autoanàlisi i d'autoavaluació en el context de les activitats desenvolupades.
- RA19. Observar i participar en les actuacions dels professionals dels centres de
pràctiques col·laborant en les intervencions realitzades per aquests. - RA20. Desenvolupar esperit crític i capacitat per a la presa de decisions.
- RA25. Sap fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
- RA26. Reconeix en les activitats professionals i no professionals l'impacte dels rols de
cura en la salut dels cuidadors/es.
Continguts
A les assignatures del pràcticum, es demana l'aplicació pràctica del contingut teòric i simulat treballat al campus a les diferents assignatures cursades fins al moment de l'estada. D'aquesta manera, per aquest període, es demana aplicar:
- La qualitat assistencial en la pràctica clínica: seguretat, mesures preventives, la gestió de les incidències i la gestió emocional i de l'error.
- La participació en les cures infermeres a persones ateses per diferents motius.
- La gestió de les necessitats de les persones amb qui es treballa, aplicant una mirada salubrista que entengui els determinants socials d'aquestes.
- La reflexió individual i guiada per permetre un qüestionament constant de la realitat viscuda en un context d'aprenentatge pràctic en el qual és necessari entendre la realitat sota aquest prisma reflexiu.
Metodologies docents
- Seguint les orientacions de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) els estudis universitaris han de seguir un model centrat en l'estudiant i en l'aprenentatge de competències. Això implica que l'estudiant ha d'assumir un rol actiu fent construcció del seu propi coneixement a través d'una actitud crítica, reflexiva, autònoma i de treball permanent.
- En el cas de les assignatures de pràcticum, es combinaran durant el desenvolupament de les pràctiques clíniques diferents activitats de caràcter acadèmic que tindran com a objectiu integrar la teoria, la pràctica i la pràctica basada en l'evidència.
- A través de la plataforma Moodle es posarà a l'abast de l'estudiant tota la informació necessària per al seguiment de l'assignatura. L'avaluació d'aquestes, es comenta al següent apartat.
SISTEMA D'AVALUACIÓ
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació del Pràcticum es basa en la valoració del grau d'assoliment de les competències per l'estudiant mitjançat l'avaluació dels resultats d'aprenentatge. Es planteja una avaluació continuada i formativa, orientada al procés, amb l'objectiu d'afavorir el desenvolupament integral de l'estudiant a la vegada que es generen oportunitats de millora al llarg del procés. S'avaluen les competències bàsiques i genèriques de cadascuna de les assignatures on es desenvolupa el Pràcticum.
Els mètodes d'avaluació del Pràcticum han estat traçats per evidenciar la consecució dels resultats d'aprenentatge en sintonia amb els objectius i les activitats formatives. Permeten avaluar el desenvolupament competencial, tant els coneixements teòrics com les habilitats pràctiques. En aquesta avaluació intervenen el/la tutor/a tutor/a clínic/a (60%), l'estudiant (5%) i el/la tutor/a acadèmic/a (35%).
També s'estableixen mecanismes de feedback personalitzats perquè l'estudiant pugui participar en la concreció de l'avaluació i pugui solucionar els seus dubtes sobre aquesta, a més de rebre informació sobre els resultats obtinguts.
Taula resum de l'avaluació continuada
Activitat | % sobre la nota global |
Diari reflexiu | 10% |
Procés d'Atenció Infermer | 10% |
Treball d'ubicació | 10% |
Seguiment tutor/a acadèmic/a | 5% |
Autoavaluació estudiant | 5% |
Seguiment tutor/a clínica | 60% |