Grau en Infemeria

Pràcticum Introductori I.

← Tornar

Informació general

Titulació:

Grau en Infermeria

Crèdits ECTS:

4

Tipus:

Obligatòria

Curs:

2n

Llengua d’impartició:

Castellà / Català

Trimestre:

1r

Competències

Generals:

  • CG1. Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de prestar una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables.
  • CG2. Planificar i prestar cures d'infermeria dirigides a les persones, famílies o grups, orientades als resultats de salut, avaluant el seu impacte, per mitjà de guies de pràctica clínica i assistencial que descriguin els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • CG3. Conèixer i aplicar els fonaments i principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • CG5. Dissenyar sistemes de cures dirigits a les persones, famílies o grups, avaluant el seu impacte i establint-ne les modificacions oportunes. CG6. Basar les intervencions d'infermeria en l'evidència científica i els mitjans disponibles.
  • CG7. Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences i valors, garantint el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • CG8. Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la forma en què viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • CG9. Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de conductes preventives terapèutiques.
  • CG10. Protegir la Salut i el benestar de les persones, família i grups atesos, garantint la seva seguretat.
  • CG11. Establir una comunicació eficaç amb pacients, família o grups atesos, garantint-ne la seva seguretat
  • CG15. Treballar amb l'equip de professionals com unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
  • CG17. Realitzar les cures d'infermeria basant-les en l'atenció i integral de la salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial. 

Transversals:

  • CT1. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.

Específiques:

  • CE7. Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
  • CE8. Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en aquestes. Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
  • CE9. Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
  • CE13. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i la seguretat a les persones ateses.
  • CE14. Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
  • CE15. Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, l'individu, la família i la comunitat.
  • CE16. Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats que cal desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat. Comprendre la funció i les activitats i l'actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut. Promoure la participació de les persones.

Resultats d’aprenentatge

  • RA1. Transferir els coneixements teòrics i pràctics apressos a situacions de cures de les persones en tots els àmbits de la cura. 
  • RA2. Desenvolupar el procés infermer en la cura de les persones segons l'evidència científica i els mitjans disponibles. 
  • RA5. Mostrar habilitats comunicatives, estimulatives i terapèutiques que requereixen les diverses situacions de cuidatge. 
  • RA6. Mostrar ser capaç de garantir en tot moment la intimitat, la confidencialitat i el secret professional, sense jutjar a les persones. 
  • RA7. Actuar d'acord amb els principis ètics i normes legals que regulen la pràctica del cuidatge. 
  • RA11. Construir nous coneixements sobre la cura des de la reflexió a l'acció i la reflexió sobre l'acció.
  • RA14. Realitzar connexions entre el marc teòric i l'àmbit pràctic d'intervenció.
  • RA15. Reconèixer les funcions i les activitats de la infermera en una àrea concreta d'intervenció.
  • RA18. Desenvolupar actituds d'autoanàlisi i d'autoavaluació en el context de les activitats desenvolupades.
  • RA19. Observar i participar en les actuacions dels professionals dels centres de
    pràctiques col·laborant en les intervencions realitzades per aquests.
  • RA20. Desenvolupar esperit crític i capacitat per a la presa de decisions.
  • RA25. Sap fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
  • RA26. Reconeix en les activitats professionals i no professionals l'impacte dels rols de
    cura en la salut dels cuidadors/es.
     

Continguts

A les assignatures del pràcticum, es demana l'aplicació pràctica del contingut teòric i simulat treballat al campus a les diferents assignatures cursades fins al moment de l'estada. D'aquesta manera, per aquest període, es demana aplicar:

  • La qualitat assistencial en la pràctica clínica: seguretat, mesures preventives, la gestió de les incidències i la gestió emocional i de l'error.
  • La participació en les cures infermeres a persones ateses per diferents motius.
  • La gestió de les necessitats de les persones amb qui es treballa, aplicant una mirada salubrista que entengui els determinants socials d'aquestes.
  • La reflexió individual i guiada per permetre un qüestionament constant de la realitat viscuda en un context d'aprenentatge pràctic en el qual és necessari entendre la realitat sota aquest prisma reflexiu.

Metodologies docents

  • Seguint les orientacions de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) els estudis universitaris han de seguir un model centrat en l'estudiant i en l'aprenentatge de competències. Això implica que l'estudiant ha d'assumir un rol actiu fent construcció del seu propi coneixement a través d'una actitud crítica, reflexiva, autònoma i de treball permanent.
  • En el cas de les assignatures de pràcticum, es combinaran durant el desenvolupament de les pràctiques clíniques diferents activitats de caràcter acadèmic que tindran com a objectiu integrar la teoria, la pràctica i la pràctica basada en l'evidència.
  • A través de la plataforma Moodle es posarà a l'abast de l'estudiant tota la informació necessària per al seguiment de l'assignatura. L'avaluació d'aquestes, es comenta al següent apartat.

SISTEMA D'AVALUACIÓ

Informació general sobre l'avaluació:

L'avaluació del Pràcticum es basa en la valoració del grau d'assoliment de les competències per l'estudiant mitjançat l'avaluació dels resultats d'aprenentatge. Es planteja una avaluació continuada i formativa, orientada al procés, amb l'objectiu d'afavorir el desenvolupament integral de l'estudiant a la vegada que es generen oportunitats de millora al llarg del procés. S'avaluen les competències bàsiques i genèriques de cadascuna de les assignatures on es desenvolupa el Pràcticum.

Els mètodes d'avaluació del Pràcticum han estat traçats per evidenciar la consecució dels resultats d'aprenentatge en sintonia amb els objectius i les activitats formatives. Permeten avaluar el desenvolupament competencial, tant els coneixements teòrics com les habilitats pràctiques. En aquesta avaluació intervenen el/la tutor/a tutor/a clínic/a (60%), l'estudiant (5%) i el/la tutor/a acadèmic/a (35%).

També s'estableixen mecanismes de feedback personalitzats perquè l'estudiant pugui participar en la concreció de l'avaluació i pugui solucionar els seus dubtes sobre aquesta, a més de rebre informació sobre els resultats obtinguts.

Taula resum de l'avaluació continuada

Activitat % sobre la nota global
Diari reflexiu 10%
Procés d'Atenció Infermer 10%
Treball d'ubicació 10%
Seguiment tutor/a acadèmic/a 5%
Autoavaluació estudiant 5%
Seguiment tutor/a clínica 60%