Grau en Infemeria

Activitat física, esport i salut

← Tornar

Informació general

Titulació:

Grau en Infermeria

Crèdits ECTS:

4

Tipus:

Obligatòria

Curs:

3r

Llengua d’impartició:

Castellà / Català

Trimestre:

3r

Professorat

Competències

Generals:

  • CG1. Ser capaç, en l'àmbit de la infermeria, de prestar una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones que atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen en les normes legals i deontològiques aplicables.
  • CG4. Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • CG6. Basar les intervencions de la infermeria en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • CG7. Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences i valors, garantint el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • CG8. Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la forma en què viuen el seu procés de salut -malaltia.
  • CG9. Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, recolzant el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • CG11. Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per a la salut.
  • CG17. Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multi-professional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
  • CG19. Desenvolupar la capacitat d'avaluar desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar solucions.

Resultats d’aprenentatge

  • 1. Identificar els conceptes de vida saludable, activitat física i sedentarisme, així com reconèixer la seva importància per al benestar general.
  • 2. Conèixer les recomanacions actuals d'activitat física establertes per organismes internacionals, nacionals i locals, mostrant habilitat per comparar i adaptar aquestes directrius en diferents contextos socioculturals.
  • 3. Interpretar i sintetitzar dades epidemiològiques sobre l'activitat física i el sedentarisme (globals, nacionals i locals)
  • 4. Identificar el rol infermer en la promoció de l'activitat física en pacients per a proposar i prescriure activitats i estratègies concretes, demostrant-ho a través d'estudis de cas i/o supòsits realistes.
  • 5. Identificar les causes del sedentarisme i l'efecte dels determinants socials de la salut en l'accés, oportunitat i realització d'activitat física.
  • 6. Comprendre com varia la necessitat d'activitat física en les diferents etapes de la vida, des de la infància fins a la vellesa, i en diferents situacions de salut, podent-ho aplicar en el disseny i/o avaluació de plans d'activitat física personalitzats.
  • 7. Desenvolupar habilitats per dissenyar, implementar i avaluar programes d'activitat física adaptats a poblacions diverses, i de manera sensible a les diferents característiques sòcio-demogràfiques.
  • 8. Explorar i analitzar com l'activitat física pot millorar diferents situacions de salut, salut mental, cronicitat, rehabilitació, entre d'altres.
  • 9. Detectar les barreres socials i culturals que limiten la pràctica de l'activitat física per a proposar estratègies per superar-les i combatre-les.
  • 10. Utilitzar l'esport com a mecanisme d'integració social, especialment en grups vulnerables.
  • 11. Integrar principis d'igualtat i inclusivitat en el disseny i implementació de programes esportius, reconeixent el rol de lideratge femení i l'esport inclusiu.

Continguts

Bloc temàtic 1: Vida saludable i activitat física: una qüestió global

  • 1. Conceptes generals: vida saludable, activitat física i sedentarisme
    • a. Activitat física i sedentarisme
    • b. Prescripció de l'activitat física
  • 2. Epidemiologia de l'activitat física i el sedentarisme: dades globals, nacionals i tendències actuals
    • a. Història moderna de l'activitat física, comportament sedentari i la salut
    • b. Evidència dels beneficis de l'activitat física
    • c. Pla de salut de Catalunya
  • 3. Recomanacions actuals d'activitat física segons organismes internacionals (OMS), nacionals i locals
    • a. Recomanacions globals
    • b. Guies internacionals per reduir el comportament sedentari
    • c. Guies nacionals per reduir el comportament sedentari
    • d. Guies locals per reduir el comportament sedentari
    • e. Recomanacions d'activitat física per a la salut

Bloc temàtic 2: Promoció de la salut a través de l'activitat física i reducció del sedentarisme

  • 1. El rol de les infermeres en la promoció de l'activitat física: accions i intervencions
    • a. Estratègies de les infermeres per promoure l'activitat física en contextos clínics i comunitaris
  • 2. Prescripció de l'activitat física en diferents grups de població
  • 3. Estratègies per al disseny, implementació i avaluació de programes d'activitat física, segons població i característiques sociodemogràfiques
    • a. Tipus de programes i estratègies de promoció de l'activitat física
    • b. Exemples d'intervencions d'activitat física per promoure millor la salut
  • 4. Característiques d'un programa de promoció de la salut a través de l'activitat física a. Passos per dissenyar un programa d'activitat física b. Mesurament de l'activitat física 
    • a. Passos per dissenyar un programa d'activitat física
    • b. Mesurament de l'activitat física

Bloc temàtic 3: Esport i societat

  • 1. Promoció d'una cultura del moviment per a tothom: com fer front a les barreres culturals i social
    • a. Teoria canvi de comportament
    • b. Determinants de l'activitat física
    • c. Activitat física i entorn
  • 2. Intervencions pràctiques en entorns laborals i escolars
    • a. Guies de promoció de l'activitat física en l'entorn laboral
    • b. Combatre el comportament sedentari a les aules
  • 3. L'esport com a actiu en salut per a la reducció de les desigualtats: exemples i bones pràctiques
    • a. Programes d'activitat física i esport per combatre les desigualtats
  • 4. L'esport com a mecanisme d'integració social: persones amb diversitat funcional, comunitats marginades
    • a. Barreres i facilitats de l'esport per a persones amb diversitat funcional
  • 5. L'esport amb perspectiva de gènere: igualtat, lideratge femení i esport inclusiu

Metodologies docents

Durant les sessions s'exposen evidències pràctiques i científiques. Per tal d'ajudar l'alumnat a integrar els continguts que es treballen durant el transcurs de l'assignatura s'utilitzen diferents estratègies metodològiques d'ensenyament - aprenentatge.

Pel desenvolupament de l'assignatura s'usa la plataforma Moodle. En aquest espai es disposarà de la documentació de l'assignatura: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.

Per a treballar els continguts de l'assignatura s'estableixen les activitats formatives que cal realitzar i la forma d'avaluació d'aquestes.

Sessions plenàries: 24h (1 ECTS) Treball autònom: 74h (3 ETCS).

Sistema d'avaluació

Informació general sobre l'avaluació:

L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.

La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESHIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).

A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al Moodle).

Taula resum de l'avaluació continuada

30% (10% material escrit, 20% defensa oral)

Bloc 1

Aula invertida: Exposició grupal de continguts

40% (30% memòria escrita, 10% defensa oral)

Bloc 2

Programa de promoció de l'activitat física

30%

Bloc 3

Prova de coneixements