Màster Universitari en Infermería i Salut Escolar
Matèria 1: Introducció a la Infermeria Escolar
Informació general
Titulació: Màster Universitari en Infermería i Salut Escolar |
Crèdits ECTS: 3 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 1r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Dra. Raquel Ayuso Margañón
-
Competencias
Bàsiques y generals:
|
Específiques:
|
Transversals:
|
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Identifica la situació actual de la Infermeria escolar
- RA2. Desenvolupa conclusions sobre la matèria, basades en l'aprenentatge autodirigit
- RA3. Coneix l'estructura del centre escolar i identifica característiques i necessitats de l'alumnat i de la resta de la comunitat escolar
- RA4. Coneix i utilitza les aportacions de les dones i dels estudis de gènere en l seva disciplina
- RA5. Sap fer un ús inclusiu i no sexista de el llenguatge
- RA6. Aplica el coneixement de sistema sexe / gènere en l'anàlisi dels comportaments d'homes i dones i en l'avaluació i assessorament a les i els pacients, grups i en poblacions sanes
- RA7. Coneix la realitat escolar i es capaç de planificar processos de salut ajustats a aquesta
- RA8. Demostra un coneixement específic per a l'ensenyament de la salut a l'escola
- RA9. Demostra habilitats lingüístiques i paralingüístiques eficaces, adaptant el llenguatge propi a el de l'alumne, professorat i famílies. Inclou l'ús d'un llenguatge que minimitzi els desequilibris de poder, validi les experiències de les persones que pateixen i elimini els estereotips de gènere
- RA10. Demostra actitud dialògica i constructiva en la resolució de problemes i en la planificació de processos de salut escolar
Continguts
- Salut Escolar i Infermeria
- Situació de la Infermeria Escolar a Espanya i a nivell internacional
- Història de la infermera de salut escolar
- Associacions existents a nivell nacional i internacional
- Perfil, funcions i competències de la Infermeria Escolar
- Estàndards per a la Infermeria Escolar
- La salut escolar com a extensió de l'Atenció Primària de Salut al territori
- Polítiques educatives i Salut Escolar en l'àmbit nacional i internacional
- Polítiques territorials de Salut i Salut Escolar
- El programa de "Salut i Escola" a Catalunya
- El sistema educatiu: estructura i components
- Desigualtats socials i Salut Escolar
- La família i el professorat com a agents de salut escolar
- Model d'atenció centrat en la família
Metodologies docents
- S'utilitzarà una metodologia docent amb eines de teleformació basada en el aprenentatge continu per l'assoliment de les competències requerides a partir de l'exposició i anàlisi de continguts, treball en equip i elaboració d'activitats.
- A la plataforma Moodle l'alumne disposarà de tota la informació necessària per al correcte desenvolupament de la matèria: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.
- L'alumne comptarà en tot moment amb el suport i comunicació amb la professora, així com tutories opcionals.
- Per treballar els continguts de l'assignatura s'estableix la següent tipologia d'activitats a realitzar:
- AF1 Explicacions teòriques (síncrones i asíncrones)
- AF2 Discussió de casos pràctics i situacions reals
- AF8 Participació en fòrums virtuals sobre continguts de l'assignatura
- AF9 Treball autònom: estudi i elaboració de treballs
- AF10 Treball autònom: Lectures complementàries i consulta de bibliografia.
Tipus d'activitat | Metodologia | Dedicació |
Sessions síncrones i exposicions teòriques asíncrones (AF1) | ● Les sessions síncrones i exposicions teòriques asíncrones constitueixen l'espai de reflexió i feedback on es resoldran dubtes de la matèria i es focalitzarà en aspectes concrets del contingut teòric, a nivell grupal i/o individual | 10h |
Activitats pràctiques tutelades (AF2, AF8) | ● Els estudiants treballaran a través de: fòrums de reflexió, autoaprenentatge guiat, discussions dirigides de casos pràctics, anàlisi d'articles científics i premsa, preguntes d'autoavaluació | 20h |
Treball autònom (AF9, AF10) | ● Preparació i estudi dels continguts de la matèria. ● Lectura crítica de textos i documents recomanats ● Visualització de vídeos ● Revisió bibliografia ● Elaboració de resums, esquemes, etc. |
45h |
SISTEMA D'AVALUACIÓ
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
30% |
Bloc 1 |
Activitat Unitat 1 (25%) Participació Unitat 1 (5%) |
35% |
Bloc 2 |
Activitat Unitat 2 (30%) Participació Unitat 2 (5%) |
35% |
Bloc 3 |
Activitat Unitat 3 i 4 (25%) Participació Unitat 3 i 4 (10%) |