Màster Universitari en Infermeria i Salut Escolar
Matèria 3: Educació per a la salut
Informació general
Titulació: Màster Universitari en Infermeria i Salut Escolar |
Crèdits ECTS: 6 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 1r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Dr. Santiago Felipe Gómez Santos
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Transversals:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1. Coneix i sap aplicar els models de salut pública que permeten diagnosticar, dissenyar, implementar i avaluar els programes d'Educació per a la Salut.
- RA2. Sap fer un complet diagnòstic de necessitats en salut, domina les tècniques específiques de cada etapa i les sap aplicar.
- RA3. Esdevé un expert/a en els models sociocognitius/psicosocials de determinants de les conductes de salut i coneix el seu àmbit i possibilitats d'aplicació.
- RA4. Identifica la importància de l'adequada formulació d'objectius i aprofundeix en la seva formulació seguint la metodologia SMART.
- RA5. Coneix les tècniques de priorització de recursos i activitats i les sap aplicar en el context real i aplicat de l'Educació per a la Salut.
- RA6. Domina els elements clau per a la implementació d'un programa d'Educació per a la Salut i disposa de les suficients habilitats per liderar la implementació d'un programa en la realitat.
- RA7. Coneix i dona importància a totes les fases de l'avaluació d'un programa d'Educació per a la Salut i domina les tècniques específiques que permeten fer un adequat disseny avaluatiu per a cadascuna de les fases.
- RA8. Es capaç de dimensionar la importància de la comunicació en els programes d'Educació per a la Salut per a l'assoliment dels objectius dels mateixos.
- RA9. Coneix models de programes d'Educació per a la Salut reals i aplicats en contextos socioeducatius i té l'oportunitat de descobrir-los en profunditat.
Continguts
- Els models de salut pública que ens permeten estructurar els programes d'Educació per a la Salut.
- El diagnòstic de necessitats i de la situació basal de salut.
- Els models sociocognitius/psicosocials de determinants de les conductes de salut.
- La importància de l'adequada formulació d'objectius.
- Les tècniques de priorització de recursos i activitats.
- La implementació dels programes d'Educació per a la Salut.
- L'avaluació i producció d'evidència científica dels programes d'Educació per a la Salut.
- La comunicació en els programes d'Educació per a la Salut.
- Exemples de programes reals d'Educació per a la Salut implementats a entorns educatius.
Metodologías docentes
- S'utilitzarà una metodologia docent amb eines de teleformació basada en el aprenentatge continu per l'assoliment de les competències requerides a partir de l'exposició i anàlisi de continguts, treball en equip i elaboració d'activitats.
- A la plataforma Moodle l'alumne disposarà de tota la informació necessària per al correcte desenvolupament de la matèria: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.
- L'alumne comptarà en tot moment amb el suport i comunicació amb la professora, així com tutories opcionals.
- Per treballar els continguts de l'assignatura s'estableix la següent tipologia d'activitats a realitzar:
- AF1 Explicacions teòriques (síncrones i asíncrones)
- AF2 Discussió de casos pràctics i situacions reals
- AF8 Participació en fòrums virtuals sobre continguts de l'assignatura
- AF9 Treball autònom: estudi i elaboració de treballs
- AF10 Treball autònom: Lectures complementàries i consulta de bibliografia.
Tipus d'activitat | Metodologia | Dedicació |
Sessions síncrones i exposicions teòriques asíncrones (AF1) | ● Les sessions síncrones i exposicions teòriques asíncrones constitueixen l'espai de reflexió i feedback on es resoldran dubtes de la matèria i es focalitzarà en aspectes concrets del contingut teòric, a nivell grupal i/o individual. | 25h |
Revisió de documents teòrics/concep tuals (AF9 i AF10) | ● Revisió i lectura de documents rellevants per a l'Educació per a la Salut en l'àmbit escolar que permeten aprofundir conceptualment en els continguts presentats a la matèria. | 25h |
Activitats pràctiques tutelades (AF2, AF8) | ● Els estudiants treballaran a través de: fòrums de reflexió, autoaprenentatge guiat, discussions dirigides de casos pràctics, anàlisi d'articles científics i premsa, preguntes d'autoavaluació. | 50h |
Treball autònom (AF9, AF10) | ● Preparació i estudi dels continguts de la matèria. ● Treballs i activitats en equip. ● Treballs i activitats individuals ● Visualització de vídeos ● Elaboració de resums, esquemes, etc. ● Elaboració d'un treball grupal / individual que complementi la formació i englobi els continguts i coneixements adquirits en la matèria. |
50h |