Màster Universitari en Infermeria i Salut Escolar
Matèria 2: Pedagogia de la salut en l'àmbit escolar
Informació general
Titulació: Màster Universitari en Infermería i Salut Escolar |
Crèdits ECTS: 6 |
Tipus: Obligatòria |
Curs: 1r |
Llengua d’impartició: Castellà / Català |
Trimestre: 1r |
Professorat
-
Titular:
-
Sra. Amparo Chumacero Ruíz
-
-
Col·laboradores:
-
Sra. Verònica Violant Holz
-
Sra. Marta Olle Terres
-
Dra. Raquel Ayuso Margañón
-
Competències
Bàsiques i generals:
|
Específiques:
|
Transversales:
|
Resultats d’aprenentatge
- RA1. Emet conclusions sobre la matèria, basades en l'aprenentatge autodirigit
- RA2. Demostra iniciativa i creativitat en l'abordatge del projecte docent
- RA3. Demostra comprensió dels conceptes implícits en la matèria
- RA4. Elabora un projecte docent aplicant els continguts de la matèria i centrat en l'atenció integral a la infància i l'adolescència.
- RA5. Identifica i problematitza les desviacions, estereotips i rols de gènere en la seva disciplina i en la seva professió
- RA6. Coneix i utilitza les aportacions de les dones i dels estudis de gènere en la seva disciplina
- RA7. Sap fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge
- RA8. És capaç de realitzar una història clínica, examen físic, psicològic, o diagnòstic d'infermeria, de manera específica per a dones i homes
- RA9. Aplicar el coneixement de sistema sexe / gènere en l'anàlisi dels comportaments d'homes i dones i en l'avaluació i assessorament a les i els pacients, grups i en poblacions sanes
- RA10. Es comunica de manera eficaç amb els/les usuàries demostrant consciència de la diferència de poder professional-pacient, incloent l'ús d'un llenguatge que minimitza els desequilibris de poder, valida les experiències de les persones que pateixen i elimina els estereotips de gènere
- RA11. Sap fer una valoració crítica de la informació (diferències per sexe en morbimortalitat, desviacions i bretxes de gènere) i adoptar pràctiques que incorporin el coneixement de les diferències segons sexe i les desigualtats de gènere.
- RA12. Incorpora eines per avaluar i monitorar la igualtat de gènere en les intervencions relacionades amb la salut
- RA13. Sap identificar casos de violència de gènere i coneix els protocols d'actuació davant les situacions de sospita i/o maltractament (físic, psicològic o sexual)
- RA14. Adquirir capacitat crítica sobre el posicionament professional davant la tecnologia
- RA15. Incrementar la capacitat de liderar solucions innovadores i eficients RA16. Adquirir coneixements sobre l'ús de Tics en salut
Continguts
- Bases de la pedagogia
- Bases de la pedagogia en l'àmbit de la salut
- Bases de la pedagogia hospitalària
- Neuroeducació
- Disseny d'accions formatives
- Disseny d'accions formatives
- Tendències
- Estratègies i tècniques d'Ensenyament-Aprenentatge
- Perspectiva de gènere, diversitat i acompanyament educatiu
- Perspectiva de gènere i educació
- Diversitat a l'aula i acompanyament educatiu
Metodologies docents
- S'utilitzarà una metodologia docent amb eines de teleformació basada en el aprenentatge continu per l'assoliment de les competències requerides a partir de l'exposició i anàlisi de continguts, treball en equip i elaboració d'activitats.
- A la plataforma Moodle l'alumne disposarà de tota la informació necessària per al correcte desenvolupament de la matèria: pla docent, guies, textos, documents, activitats, instruments d'avaluació, etc.
- L'alumne comptarà en tot moment amb el suport i comunicació amb la professora, així com tutories opcionals.
- Per treballar els continguts de l'assignatura s'estableix la següent tipologia d'activitats a realitzar:
- Formació autònoma basada en l'estudi i treball autònom mitjançant els recursos online proporcionats a l'aula virtual.
- Activitats no presencials dedicades a l'estudi i la resolució d'exercicis i treballs proposats pel cos docent (estudi i treball personal).
- Treball autònom: Aprenentatge per descobriment i/o indagació.
- Aprenentatge basat en projectes (Project-based learning).
- Realització de treball en grup.
- Mètode demostratiu i/o adquisició de destreses.
Tipus d'activitat | Metodologia | Dedicació |
Sessions síncrones i exposicions teòriques asíncrones | ● Les sessions síncrones i continguts online constitueixen l'espai de reflexió i feedback on es resoldran dubtes de la matèria i es focalitzarà en aspectes concrets del contingut teòric, a nivell grupal i/o individual. | 85h |
Activitats pràctiques tutelades | ● Els estudiants treballaran a través de: fòrums de reflexió, autoaprenentatge guiat, discussions dirigides de casos pràctics, anàlisi d'articles científics i premsa, preguntes d'autoavaluació. | 25h |
Treball autònom | ● Preparació i estudi dels continguts de la matèria. ● Lectura crítica de textos i documents recomanats ● Visualització de vídeos ● Revisió bibliografia ● Elaboració de resums, esquemes, etc. |
40h |
- Les sessions síncrones constaran de diversos tipus d'actuacions:
- Explicacions teòriques (síncrones i asíncrones)
- Discussió de casos pràctics i situacions reals
- Treball dels continguts en equip
- Tutories virtuals
- Activitats d'autoavaluació i/o coavaluació
- Participació en els fòrums virtuals sobre continguts de l'assignatura
- Treball autònom: Lectures complementàries i consulta de bibliografia
SISTEMA D'AVALUACIÓ
Informació general sobre l'avaluació:
L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.
La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).
A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al moodle).
Taula resum de l'avaluació continuada
30% |
Bloc 1 |
Bases de la pedagogia
|
40% |
Bloc 2 |
Disseny d'accions formatives
|
30% |
Bloc 3 |
Perspectiva de gènere, diversitat i acompanyament
|