Grau en Infemeria

Estratègies instrumentals i comunicatives a la universitat

← Tornar

Informació general

Titulació:

Grau en Infermeria

Crèdits ECTS:

4

Tipus:

Obligatòria

Curs:

1r

Llengua d’impartició:

Castellà / Català

Trimestre:

1r

Professorat

Competències

Generals i Específiques:

  • CG6: Basar les intervencions de la infermera en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • CG20. Gaudir d'autonomia i capacitat crítica per a l'ús de les TIC's
  • CE6: Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures en salut.

Resultats d’aprenentatge

  • RA1. Conèixer l'estructura i el funcionament de la UPF i el projecte educatiu de l'ESIHMar.
  • RA2: Conèixer els diferents tipus de programes informàtics.
  • RA3: Adquirir nocions bàsiques sobre xarxes d'internet i informació sanitària.
  • RA4. Identificar les característiques de la literatura científica.
  • RA5: Identificar la perspectiva sistèmica i analítica del coneixement disciplinari.
  • RA6. Practicar la narrativa reflexiva com a font d'autoaprenentatge i autoavaluació.
  • RA7. Desenvolupar habilitats per a una pràctica reflexiva.
  • RA35. Identificar les habilitats requerides per al treball en equip.
  • RA47. Consultar i utilitzar les fonts d'informació, i les bases de dades relacionades amb la infermeria.
  • RA48. Llegir articles científics i realitzar una crítica correcta.
  • RA50. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.

Continguts

  • I. Tema 1: Introducció a la literatura científica.
    • Tipus de fonts d'informació
    • Reconeixement de fonts fiables
    • Articles científics i la seva estructura
  • II. Tema 2: Introducció a la recerca bibliogràfica.
    • Conceptes bàsics de la recerca bibliogràfica
    • Preguntes d'investigació i paraules clau
    • Definició d'estratègies de cerca: paraules clau, MESH, booleans 
    • Introducció a l'ús de bases de dades
    • Lectura comprensiva de la literatura científica i anàlisi de la informació 
  • III. Tema 3: Citació bibliogràfica i plagi.
    • Citació bibliogràfica: Només de citació segons APA i Vancouver
    • Gestió de referències bibliogràfiques
    • L'ús de la IA en la recerca bibliogràfica: ChatGPT
  • IV. Tema 4: Comunicació oral i escrita.
    • Comunicació escrita en l'àmbit acadèmic: síntesi vs. anàlisis.
    • Comunicació oral en l'àmbit acadèmic
  • V. Tema 5: Tècniques d'estudi.
    • Tècniques per a un estudi eficient
    • Gestió de l'estrès i del temps

Metodologies docents

Aquesta assignatura combina diverses metodologies d'ensenyament - aprenentatge, en 
funció dels objectius d'aprenentatge i l'espai on es produeixen. En destaquen: 

A les sessions plenàries a l'aula:

  • Exposició complementària al material de treball autònom
  • Treball col·laboratiu

Als seminaris a l'aula:

  • Exercicis pràctics a l'aula
  • Adquisició de destreses o habilitats amb programes informàtics específics

Treball autònom de l'estudiantat:

  • Lectura comprensiva del material proporcionat.
  • Elaboració d'activitats col·laboratives

Sistema d’avaluació

Informació general sobre l'avaluació:

L'avaluació de les competències genèriques es realitza de forma contínua a partir del que l'estudiant demostri en les diferents activitats proposades. L'avaluació continuada consisteix en la proposta de diferents proves d'avaluació que afavoreixen l'adquisició dels coneixements i competències de l'assignatura al llarg del procés d'aprenentatge d'aquesta.

La qualificació de l'assignatura es calcula mitjançant la mitjana ponderada de les diferents notes obtingudes en les proves que constitueixen l'avaluació continuada i segons l'establert a la normativa d'avaluació de l'ESIHMar. L'assignatura es divideix en 3 blocs els quals l'estudiant haurà de superar amb una qualificació igual o superior a 5, per tal que aquests puguin fer mitjana en la qualificació final. Segons el que estableix l'article 5 del Real Decreto 1125/2003, els resultats obtinguts per l'estudiant es quantificaran en funció de l'escala numèrica de 0 a 10, amb la corresponent equivalència qualitativa: suspens (0 - 4,9), aprovat (5 - 6,9), notable (7 - 8,9) i excel·lent (9 - 10).

A continuació es descriuen els sistemes d'avaluació principals de l'assignatura. Pot consultar-se el detall de les activitats de cada bloc, així com els terminis de lliurament i condicions de recuperació, en el pla docent de l'assignatura (disponible al Moodle).

Taula resum de l'avaluació continuada

40%

Bloc 1

Projecte: Elaboració d'una cerca bibliogràfica

30%

Bloc 2

- 20% Comunicació oral del projecte
- 10% Coavaluació abstracta / Feedback presentacions

30%

Bloc 3

Prova individual